آخرین اخبارسیاستفرهنگ عامهمنطقه

مشهد؛ در سالگرد درگذشت امام خمینی، از شخصیت و مبارزات او یادبود شد

خبرگزاری دید: سخنرانان در همایش یادبود از سالگرد درگذشت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفتند که او به معنای واقعی کلمه یک موحد بود.


از شخصیت، مبارزات و سالگرد در گذشت امام خمینی نخستین رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از سوی مهاجران، طلاب، روحانیون و فرهنگیان افغانستانی در مشهد یادبود شده و سخنرانان در باره کارنامه و ابعاد شخصیت او سخن گفتند.
در این مراسم حجت‌الاسلام سید محمد جواد وحیدی رییس جامعه روحانیت امامیه هرات پیرامون شخصیت امام خمینی و نگرانی‌های ایشان نسبت به حوزه های علمیه سخنرانی کرد.
حجت الاسلام وحیدی، امام خمینی را شخصیتی کم‌نظیر در دوران معاصر عنوان کرد و گفت: ایشان کسی بود که تحول عظیمی را در جهان و منطقه رقم زد و در رشد و گسترش مکتب اهلبیت تأثیر بسزایی داشت.
وی یکی از ابعاد شخصیتی امام خمینی را «خدا محوری» خواند و افزود: امام یک شخصیت خدا محور و تکلیف‌محور بود؛ کار، انقلاب، قیام، قعود، حوزه‌نشینی، درس و تدریس ایشان، همه برای خدا بود؛ از توحید ناب بهره‌مند بود و در مقام عمل، یک موحد به معنای واقعی بود‌.
این مسئول ارشد جامعه روحانیت، یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی امام خمینی را عرفان همراه با شریعت دانست و تصریح کرد: امام خمینی با اینکه در عرفان نظری صاحب نظر بود، در عین حال به شدت متعبد به شریعت نیز بود؛ حتی به کوچکترین مستحبات و مکروهات شریعت پای‌بند بود.
به باور حجت‌الاسلام وحیدی، یکی از جنبه‌های شخصیت امام خمینی که گاهی مغفول نیز واقع شده است؛ جنبه علمی ایشان است؛ چون رهبری سیاسی جهان اسلام را به عهده داشتند؛ گاهی تحت‌الشعاع جایگاه سیاسی امام خمینی قرار گرفتیم و جنبه علمی ایشان را فراموش کردیم؛ در حالی که امام یک فقیه ژرف‌نگر و در استنباط مسائل فقهی صاحب سبک و روشی خاص بود.
وی، تکفیرگرایی در حوزه های علمیه را از جمله نگرانی های امام خمینی در حوزه های علمیه دانست و گفت: فکر نکنید که تکفیری‌ها منحصر به سلفی‌ها و وهابیت هستند. بعضی از طلاب و روحانیون شیعه را نیز این خطر تهدید می‌کند. می‌بینیم بعضی از طلاب که تازه وارد حوزه شدند، بعضی از علما و اندیشمندان بزرگ شیعه را تکفیر می‌کنن و این بسیار خطرناک است.
وحیدی در بخش پایانی سخنان خود به نگرانی دیگر امام خمینی پرداخت و گفت: تغییر جریان فرهنگی مبتنی بر فرهنگ اهلبیت مطابق با خواسته‌های مستکبران، یکی از نگرانی‌های عمده حضرت امام بود.
آیت‌الله سید روح‌الله خمینی نخستین رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است که انقلاب مردم این کشور را رهبری کرد و نظام کنونی را به میراث گذاشت. او طرفداران و پیروان زیادی در خارج از مرزهای کشورش داشته و دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا