اسلایدشوافغانستانمنطقه

مشکل اصلی افغانستان در خط مقدم جنگ نیست!


پیشنهاد افزایش نیرو که دولت ترامپ از جنرالان امریکایی دریافت کرده، از وقوع حملات انتحاری در افغانستان جلوگیری نمی‌کند. این طرح خواستار چند هزار نیروی امریکایی و تعهد مالی نامحدود ایالات متحده امریکا که بالغ بر بیش‌ از ۲۰ میلیارد دالر در سال است، شده تا سبب تقویت نیروهای امنیتی افغانستان و بازپس‌گیری دستاورد‌های طالبان شود. نیروی بیش‌تر، آموزش بیش‌تر، بمب‌گذاری بیش‌تر و پول بیش‌تر ممکن خط مقدم را تکان دهد، اما مشکل اصلی در خط مقدم نیست، بلکه در پشت سر، در تقسیمات سیاسی دولت افغانستان، در پناهگاهای که طالبان افغان در پاکستان دارد و در دشمنی و خصومت بسیاری کشور‌های منطقه نسبت به حضور امریکا در افغانستان، است.
نیرو‌های بیش‌تر، در صورت عدم وجود یک استراتیژی موثر، می‌تواند افغانستان را بی‌ثبات‌تر سازد تا با ثبات. پیشنهاد افزایش نیرو از سوی جان نیکلسون، فرمانده ارشد امریکایی شاید برای امریکایی‌ها تهدید‌آمیز نباشد، اما در سطح منطقه متفاوت به‌ نظر می‌رسد. واشنگتن از مبارزه با تروریزم به عنوان یک توجیه برای تغییر دولت عراق و مداخله در آن کشور، استفاده کرد و پایگاهای امریکایی در افغانستان، ایالات متحده را قادر می‌سازد تا از کشور‌های همسایه نظارت الکترونیکی داشته باشد. تنش‌ها میان امریکا و قدرت‌های منطقه افزایش یافته است و به تازه‌گی جنرال نیکلسون، روسیه، ایران و پاکستان را متهم به حمایت‌های گوناگون از طالبان کرد و این کشور‌ها، در پاسخ به تشدید نیروی‌های امریکایی که گمان می‌کنند آنها را هدف قرارمی‌دهد، ممکن کمک‌های خود را به طالبان افزایش داده و اقدامات متقابل دیگر روی دست گیرد.
ایالات متحده امریکا کار زیادی نسبت به حل و فصل منازعات داخلی و سیاسی افغانستان انجام داده نمی‌تواند. رقابت میان قدرت‌های منطقه، درگیری و خشونت را افزایش داده است. با این حال، تلاش‌های دیپلوماتیک پایدار هماهنگ با کمک‌های نظامی و اقتصادی، ممکن باعث کاهش تنش‌ها شده و تلاش برای تامین امنیت افغانستان از تروریست‌های بین‌المللی را تسهیل بخشد.
بهترین چانس برای تغییر سیاست(پناه‌دادن طالبان افغان) پاکستان، مشارکت با چین است که در حال حاضر به مراتب نفوذ بیش‌تری نسبت به امریکا، به لطف پروژه‌های زیربنایی دارد. همگرایی منافع میان شرکای ستراتژیک امریکا مانند هند، افغانستان، جاپان، و ایران- که روابط این کشور با امریکا به شدت تیره است- فرصت‌های متعددی برای انجام معاملات فراهم می‌سازد، که اگر دولت ترامپ پالیسی افزایش نیروهای بیش‌تر را در افغانستان، بپذیرد، از دست خواهد رفت و بازتاب خصومت با ایران خواهد بود.
مترجم: طاهر مجاب
منبع: نیویورکر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا