آخرین اخبارافغانستانتحلیل

معادن افغانستان؛ عامل ادامه جنگ و اشغال

برای مقابله با این تاراج ثروت چه باید کرد؟ برخی بر این باورند که باید استخراج به امریکایی‌ها واگذار شود. البته به صورت قانونی تا نفع آن به مردم برسد.



هر چه بر مدت‌ حضور نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان افزوده می‌شود، ناامنی و تنش میان احزاب و شخصیت‌های سیاسی نیز افزایش می‌یابد، همگان این را درک کرده‌اند که امریکا قصد خروج از قلب آسیا را ندارد. لذا برای ماندن بهانه‌ای چون داعش را مهیا می‌سازد. اما سوال این است که دستاورد امریکا از این حضور چیست؟
زمانی بود که اکثر تحلیل‌گران، حضور امریکا را در افغانستان تنها به علت موقعیت جیوپولیتیکی این کشور برای تسلط بر رقبا و دشمنان امریکا می‌دانستند. اما هر چه زمان می‌گذرد، اهداف دیگری نیز هویدا می‌شود که بدون شک یکی از این اهداف می‌تواند غارت معادن افغانستان باشد.
معادن افغانستان که شامل مس، لیتیوم، آهن، طلا، نیوبیوم و کوبالت است، می‌تواند افغانستان را به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادر کننده مواد معدنی در جهان تبدیل کند. کشوری که به گزارش رسانه‌ها، لیتیوم آن به تنهایی می‌تواند کشور را تبدیل به سرزمین ثروتمندی مانند عربستان کند.
با این وجود، فقر و بحران اقتصادی در کشور بیداد می‌کند و مردم منتظر دریافت کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل و دیگر کشورهای غربی هستند؛ زیرا به ثروت خود دسترسی ندارند. حال معلوم می‌شود که چرا ترامپ تجارت‌پیشه، خواستار افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان است!
در چنین وضعیتی، فردی به نام « اِریک پرنس »، بنیانگذار و مالک پیشین شرکت امنیتی « بلک واتر »، (چندی پیش ترامپ را ترغیب کرده بود تا جنگ افغانستان را به شرکت‌های خصوصی امنیتی واگذار کند) سعی می‌کند تا با همکاری دونالد ترامپ، معادن افغانستان را استخراج کند.
آقای پرنس قصد دارد تا معادن اورانیم، مگنزیت، لیتیوم (از آن در ساخت باطری استفاده می‌شود ) و «عناصر کمیاب خاکی» را که از آن در ساخت سلاح و ابزار برقی استفاده می‌شود، استخراج کند.
بر اساس تخمین آقای پرنس، تنها در هلمند؛ ولایتی که مرکز کشت و قاچاق مواد مخدر افغانستان است، حدود یک تریلیون دالر( ۱۰۰۰میلیارد) ذخایر معدنی وجود دارد. از این رو بی‌دلیل نیست که مقامات امنیتی از جمله، (مک‌مستر) مشاور پیشین امنیت ملی رییس‌ جمهور امریکا، با طرح پرنس مخالفت می‌کنند.
حال با وجود معادن مناطق شمالی نظیر معادن جوزجان، بیش از پیش معلوم می‌شود که چرا داعش قصد برپایی پایگاه در شرق و شمال افغانستان را کرده است. بدون شک این تروریست‌ها بعد از تسلط بر معادن، احتیاج به رابطی برای فروش دارند و چه رابطی بهتر از امریکا. هم به تجارت خود می‌رسد و هم دلیل ماندن خود را در افغانستان تضمین می‌کند.
اما برای مقابله با این تاراج ثروت چه باید کرد؟ برخی بر این باورند که باید استخراج به امریکایی‌ها واگذار شود. البته به صورت قانونی تا نفع آن به مردم برسد.
به‌نظر می‌رسد این افراد، حضور تروریست‌ها و امریکا را در افغانستان فقط و فقط به‌خاطر معادن کشور می‌پندارند. درحالی‌که اولاً برخی از این معادن بعد از حضور امریکایی‌ها کشف شد و ثانیاً دلیل حضور امریکا در منطقه، اهمیتی فراتر از این دست‌بردها دارد که قبلاً عرض شد. ثالثاً گویا برخی بر صداقت امریکایی‌ها باور دارند، درحالی‌که اعمالشان خلاف این صداقت را تایید می‌کند. رابعاً چه تضمینی هست تا آن‌ها طبق قرارداد و بطور شفاف عمل کرده و دزدی نکنند؟
براستی، چرا با دیگر کشورهای اسلامی قرارداد امضا نشود تا برادران مسلمان، باعث پیشرفت یکدیگر شوند؟ و دست اجانب و کفار از کشور کوتاه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا