آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

در گفت‌وگو با «دید» مطرح شد:

معامله قرن ننگی است بر پیشانی آل سعود/ قدس نماد بیداری و وحدت مسلمانان جهان است

همزمان با برگزاری روزجهانی قدس در اکثر کشورهای اسلامی، شماری از علمای دینی با بیان اینکه روز قدس نماد بیداری و وحدت مسلمانان جهان است، اظهار داشتند هر اندازه که صدای حمایت از فلسطین بلند شود، همبستگی و وحدت دنیای اسلام را نشان می‌دهد.

«مولوی حبیب‌الله حسام» رییس شورای اخوت اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دید، گفت: تجلیل از روز جهانی قدس برای مردم افغانستان تأثیر وحدت‌آفرین دارد.

حسام افزود: قدس از مسایل مهم دنیای اسلام است و فلسطین مربوط دنیای اسلام می‌شود و هر اندازه که صدای حمایت از فلسطین بلند شود، همبستگی و وحدت دنیای اسلام را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به معامله قرن، تصریح کرد: این معامله دنیای اسلام را به خشم آورده، زیرا عواقب بسیار خطرناکی را در پی دارد.

در همین حال، مولوی عبدالقادر قانت رییس شورای حمایت از ارزش‌های اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دید، با اظهار این که قدس مربوط تمام مسلمانان جهان است، گفت: اگر ما می‌خواهیم فلسطین را از زیر سلطه رژیم صهیونیست نجات دهیم، مسلمانان باید یکپارچگی خود را حفظ کنند.

قانت افزود: زمانی که وحدت را حفظ کردیم، با قدرت کامل صدا بلند کنیم که قدس آزاد شود، زیرا اشغال سرزمین فلسطین ریشه در نفاق و دوری امت اسلامی دارد.

وی در مورد معامله قرن گفت: کسانی که قدس را معامله کرده‌اند، هم‌فکران یهود و نصارا هستند، به خصوص آل سعود که دخیل این قضیه بود و ما آن را به شدیدترین الفاظ تقبیح می‌کنیم.

این عالم دینی اظهار داشت: همه مسلمانان باید در راستای آزادی قدس کوشا باشند، زیرا بیت‌المقدس قبله اول ما است.

مولوی عبدالقادر قانت در پایان سخنانش افزود: مسلمانان باید در راستای آزادی قدس و سایر اماکن مقدسه چه از طریق تجمعات، اجتماعات و برنامه های فرهنگی تلاش کنند.

همچنین «عبدالباسط خلیلی» عالم دینی در صحبت با خبرگزاری دید، گفت: در هر شرایط و در هر زمان به خاطر دفاع از اسلام و حمایت از مسلمانان نیاز است تا جامعه اسلامی صدای خود را بلند کنند.

خلیلی با بیان این که بحث آزادی قدس یک موضوع کلان است و همه روزه پیکر امت اسلامی از این ناحیه خون‌چکان است، افزود: برای آزادی قدس نیاز است تا همه مسلمانان دست به دست هم دهند و با یک دیدگاه برای آزادی قدس به پیش بروند.

وی با تأکید به دفاع از مردم فلسطین، تصریح کرد: در روشنایی اتحاد مسلمانان ما می‌توانیم عظمت، جایگاه و شکوه اسلام را تجربه کنیم.

همچنین «رضوانی بامیانی» رییس کمیسیون تحقیقات شورای اخوت اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دید، گفت: روز قدس زمینه‌ای برای برادری و اخوت امت اسلامی است.

بامیانی افزود: روز قدس در ۸۰ کشور برگزار می‌شود که خود وحدت امت اسلامی را نشان می‌دهد و نشانه بیداری امت است.

وی تصریح کرد: اگر قضیه قدس در این مدت جدی گرفته می‌شد، کشورهای افغانستان، یمن، سوریه، عراق و کشورهای تحت سیطره به این وضعیت دچار نمی‌شدند.

این عالم دینی اظهار داشت: ما دو نوع هویت داریم که یکی هویت ملی و دیگری دینی، در بحث ملی اولویت ما افغانستان است، ولی در بحث دینی تمام جهان را مدنظر داشته باشیم.

رضوانی بامیانی، معامله قرن را یک ننگ بزرگ خواند و گفت: کسانی که می‌گفتند ما با این موضوع مبارزه می‌کنیم، اما معامله کردند و گاو شیرده امریکا شدند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا