آخرین اخباراجتماعافغانستان

معترضان بلخی: باید کشورهای اسلامی با امریکا قطع رابطه کنند

طی همایش اعتراضی در مسجد جامع روضه مبارک٬ قبل از ادای نماز جمعه شهروندان بلخ و علمای دین اعتراض‎شان را به گفته‌های اخیر دونالد‌ ترامپ٬ رییس‌جمهور امریکا ابراز کرده و خواهان قطع رابطه دیپلوماتیک کشورهای اسلامی با امریکا شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، شهروندان و علمای ولایت بلخ قبل از ادای نماز جمعه طی همایش اعتراضی علیه تصمیم ریاست جمهوری امریکا در رابطه با، به‎رسمیت شناختن «بیت‌المقدس» به عنوان پایتخت اسراییل اعتراض کرده و خواهان اعتراضات گسترده‌تر در این رابطه شدند.
به گفته مولوی شعایری رییس شورای علمای بلخ در این همایش: « (مرگ برامریکایی‌ها گفتن) جایی را نمی‌گیرد و اگر جامعه بین‌المللی و امریکا خواهان صلح در خاور میانه می‌بودند٬ در مسئله بیت‌المقدس قلب یک‌ونیم میلیارد مسلمان را به خنجر نمی‌زدند.»
همچنان رییس شورای علمای شیعه ولایت بلخ محمد کاظم جعفری در اعتراض به تصمیم رییس‌ جمهور امریکا گفت: «ترامپ قلب قدس مجروح را٬ مجروح‌تر کرد. ملت اسلامی باید در مقابل این تعرض آشکا٬ یک‌پارچه شود. ما عظمت‌مان را با یک‌پارچه‌گی به دست می‌آوریم. ترامپ به‌ خاطری این عمل را انجام داده است که سران کشورهای اسلامی به امریکا سر سپرده شده‌اند.»
به گفته وی: امریکا بین مسلمانان خواهان تفرقه‌اندازی است و گمان می‌برد که کشورهای اسلامی در پیوند به حمایت‌شان از فلسطین دچار اختلاف می‌شوند.
در ادامه مسئله با مسئول مجمع ملی مردم افغانستان در بلخ٬ حاجی عباس قربانی گفت‌وگویی داشتیم. وی در پیوند به این تجمع اعتراضی به خبرگزاری دید گفت: قطع روابط دیپلوماتیک راه حل نیست بلکه استفاده از این روابط٬ راه حل است. دولت‌های اسلامی باید سفرای امریکا را احضار کرده و نگرانی‎های‌شان را در پیوند به این تصمیم، بیان دارند.
وی در ادامه حرف‌های خودش تاکید کرد که اشتراک در این اعتراض وظیفه هر مسلمان بوده٬ نیاز و اهمیت وحدت بین کشورها و جوامع اسلامی را نشان می‌دهد.
این اعتراضات در پیوند به تصمیم ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا در رابطه به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل در کشورهای اسلامی از جمله افغانستان، برگزار شده و احساسات مسلمانان را بر انگیخته است.
تصمیم دولت امریکا در حالی در مورد قدس اعلام شد که این کشور در اکثر کشورهای اسلامی حوزه خلیج فارس پایگاه نظامی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا