آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمدیدگاهسیاستصلح

مغشوش ساختن افکار عامه به ترکستان رفتن است!

بدون شک در این دور با پخش شایعات و اطلاعات ناموثق، چیزی عاید کس نخواهد شد و راهی را که این‌ها می‌پیمایند به ترکستان ختم می‌گردد.

داکتر عبدالله عبدالله رییس تیم ثبات و همگرایی دو روز قبل در کنار سایر واکنش‌های خود، از کشته و زخمی شدن چند تن از ناظرین‌اش در نتیجه حمله نیروهای خاص در ولایت کندز خبر داد و اعلام کرد که تیم دولت‌ساز با استفاده از این نیروها می‌خواهد مانع شفافیت انتخابات شود.
ساعتی پس از این ادعا وزارت امور داخله اعلام کرد که در مرکز کندز از طرف طالبان بر دفتر کمیسیون انتخابات این ولایت بر اثر فیر هاوان یک تن از هموطنان ملکی ما شهید و چهار نفر ملکی و یک منسوب امنیت ملی زخم برداشتند. این وزارت اظهار داشت که خبرهای نشر شده مبنی بر این که نیرو‌های امنیتی بالای معترضان در مرکز کندز حمله نموده‌اند، نادرست است.
با این حال اما، ادعای عبدالله با واکنش امریکا نیز مواجه گردید و جان باس سفیر ایالات متحده امریکا در کابل در صفحه توییترش نوشت: «هیچ مدرکی در دست نیست که نیروهای امنیتی افغان در انتخابات افغانستان یا بعد از آن دخالتی داشته باشند. ما حرفه‌ای بودن آن‌ها را ستایش می‌کنیم. از همه افغان‌ها می‌خواهیم که اظهارات مبتنی بر واقعیت را ترویج کنند نه حدس و گمان.
تیم دولت ساز نیز شایعات پخش شده در مورد حمایت نیروهای امنیتی از این تیم را رد نموده، آن را حربه‌ای‌ به خاطر انحراف افکار عامه و بی‌اعتبار ساختن نهادهای ملی در انظار عامه می‌داند. دولت‌ساز گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان ملی و غیر سیاسی بوده و وظیفه شان تنفیذ قانون و حفظ جان و مال شهروندان افغانستان می‌باشد. هیچ سندی مبنی بر حمایت نیروهای امنیتی از تیم دولت ساز وجود ندارد و چنین کاری به هیچ صورت انجام نپذیرفته است.
این ادعا‌ها و عملکرد‌ها نشان می‌دهد که اطلاعات دروغ در اختیار آقای عبدالله قرار داده می‌شود و آنان با چنین جوسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها می‌خواهند انتخابات و کشور را به ‌سوی بحران سوق دهند.
در حالی که حدود ۵۰ روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد، در این مدت آقای عبدالله بارها از پیروزی خود یادآوری کرده و در کنار آن از بروز بحران انتخاباتی سخن گفته است. قاعده بازی در رقابت‌های سیاسی – انتخاباتی، اساس آن را شکل می‌دهد، ولی در این مدت ثبات و همگرایی پیش‌داوری‌هایی را انجام داده و این اصل اساسی را زیرپا گذاشته است.
روز گذشته کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که روند بازشماری در ۱۲ ولایت ختم شده و در کنار آن حوا علم نورستانی رییس کمیسیون پیش از این اظهار داشته بود تاهنگامی که بررسی‌ها درباره روند انتخابات نهایی نشود، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلان نخواهد شد.
با این حال، تیم دولت‌ساز به ‌رهبری محمد اشرف غنی، تصمیم کمیسیون انتخابات را در مورد بازشماری آرا که به اساس تفاهم با تکت‌های انتخاباتی صورت گرفته است، قدر می‌کند و می‌گوید که بازشماری باعث اطمینان از شفافیت انتخابات می‌گردد و کمیسیون این تصمیم را بر اساس صلاحیت‌های تصریح شده در قانون و طرزالعمل‌های انتخاباتی اتخاذ نموده است. برعلاوه، از کمیسیون انتخابات تقاضا داریم تا هر چه زودتر تاریخ اعلام نتایج انتخابات را با ملت افغانستان شریک ساخته و در همان تاریخ مشخص شده نتایج را اعلان نماید.
لازم به یادآوری است که بحرانی خواندن و یا بحرانی کردن پروسه انتخابات با ارائه اطلاعات ناموثق که سبب مغشوش شدن افکار عمومی می‌گردد، آب ریختن به آسیاب دشمن است و اکنون نامزدان ریاست جمهوری با تکیه بر استقلالیت کمیسیون مستقل انتخابات که از سوی شخص آنان انتخاب شده‌اند، فرصت دهند تا اعضای کمیسیون به عنوان تنها مرجع مشروع، روند را تکمیل نموده و نتایج انتخابات را اعلام کنند.
بدون شک در این دور با پخش شایعات و اطلاعات ناموثق، چیزی عاید کس نخواهد شد و راهی را که این‌ها می‌پیمایند به ترکستان ختم می‌گردد.

نویسنده

نیلاب مدبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا