آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

کمیته اولیای مکاتب افغان – ترک:

مقامات ارشد حکومت برخورد شخصی و سلیقه‌‌ای با مکاتب افغان-ترک دارند


اعضای کمیته اولیای مکاتب افغان – ترک امروز سه شنبه طی نشست خبری در کابل، برخی مقامات ارشد حکومت را متهم به برخورد شخصی و سلیقه‌‌ای با مکاتب افغان- ترک کرده می‌گویند: این‌ها زمینه ساز مداخله خارجی‌ها درامور تعلیمی ما هستند.
به گزارش خبرگزاری دید، یوسف پشتون رییس کمیته اولیای افغان –ترک گفت: ما در چوکات قانون حقوق فرزندان خویش را می‌خواهیم نه چیز دیگری.
گفته می‌شود مکاتب افغان –ترک وابسته به فتح‌الله گولن که متهم به کودتای نافرجام نظامی علیه دولت اردوغان است، می‌باشد و بعد از انجام این کودتای نافرجام، حکومت ترکیه از افغانستان خواست که مکاتب افغان – ترک را به بنیاد معارف ترکیه واگذار کند.
حکومت افغانستان برای این درخواست کشور ترکیه یک کمیته ارزیابی را ایجاد کرده است تا بررسی کنند که آیا کسانی که در مکاتب افغان -ترک تدریس می‌کنند در کودتای نظامی ترکیه دست دارند یا خیر.
اما یوسف پشتون می‌گوید: این کمیته تا هنوز اولین جلسه خود را دایر نکرده باز چگونه وزارت معارف مکتوب دریافت املاک موسسه افغان – ترک را صادر می‌کند.
به تازه‌گی وزارت معارف مکتوبی را برای موسسه مکاتب افغان – ترک ارسال کرده و از موسسه خواسته است که املاک وزارت معارف را به این وزارت برگرداند.
همچنان درمکتوب وزارت معارف، از ریاست‌های معارف بلخ، قندهار،هرات، جوزجان و ننگرهار نیز خواسته شده است که همکاری را با مکاتب افغان –ترک قطع کرده و زمینه انتقال این مکاتب را به بنیاد معارف ترکیه مساعد سازند.
اما اولیای کمیته مکاتب افغان –ترک می گویند: موافقت نامه آموزشی میان وزارت معارف افغانستان و موسسه چاغ ایجوکشنل(موسسه افغان –ترک) ۴۹ ساله است و تا زمان حکم نهایی محکمه که دال بر الغای این موافقت باشد، هیچ‌کس و نهاد حق ندارد آن را لغو کند.
فضل احمد معنوی معاون کمیته اولیای افغان –ترک می‌گوید: مکتوبی که وزرات معارف صادر کرده یک دشنام‌نامه است که حیثیت وزارت معارف را زیر سوال برده است.
معنوی می‌گوید: ما نا حق امریکا، انگلیس ودیگر کشورها را ملامت می کنیم که درامور داخلی ما مداخله کرده و می‌کنند بل که باید بگویم هر کشور که مزدور کار دارد می‌تواند به راحتی از افغانستان استخدام کند.
وی می‌گوید: مداخله کشور های خارجی را مزدوران حلقه به گوش خود ما مساعد می‌سازد که نمونه آن معامله با معارف کشور است.
منشی داد رسی عضو کمیته اولیای افغان – ترک در ارتباط به مکتوب وزارت معارف می‌گوید: امروز مزدوران در برابر زور زانو خم کرده و در برابر قلم دشنام‌نامه ارسال می‌کنند.
وی با بیان این که امروز حق تعلیم و تربیه را از ما می‌گیرند گفت: تمایل شخصی برخی مزدوران با تقاضای غیر قانونی کشور ترکیه گره خورده و جدایی نا پذیر است.
موسسه مکاتب افغان – ترک به مدت ۲۳ سال است که با جذب نخبه‌ترین شاگردان مکاتب کشور، فعالیت‌های درخشان تعلیمی را درافغانستان انجام داده است و از یک ونیم سال به این طرف این مکاتب در بی سرنوشی تمام به سر می‌برند.
مسئولین کمیته اولیای مکاتب افغان –ترک هشدار داده می‌گویند: ما درمقابل هر نوع قانون شکنی، ایستاده شده و نمی‌گذاریم در امور معارف و تعلیمی ما مداخله شود.
محمد رقیب فیاض – کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا