آخرین اخبارافغانستانسیاست

مقام ایرانی: امریکا در افغانستان شکست قطعی خورد

مدیر کل آسیای جنوبی در وزارت خارجه ایران ضمن متهم کردن واشنگتن به توطئه برای در دادن جنگ داخلی در افغانستان، گفته که امریکا در این کشور شکست قطعی خورده است.


به نقل از فارس، سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران عصر امروز چهارشنبه(۲۳سرطان) در نشستی درباره «تحولات اخیر در افغانستان» به بیان دیدگاه‌های کشورش پرداخت.
دستیار وزیر خارجه ایران در ادامه به سناریوهای پیش رو از جمله احیای امارت اسلامی در افغانستان توسط طالبان اشاره کرد و گفت: این سناریو محتمل است، ولی باید توجه داشت در سال ۷۵ تا ۸۰ شمسی امارت اعلام شد، ولی ضعف مهمش این بود که مورد شناسایی جامعه جهانی قرار نگرفت و فقط عربستان، امارات و پاکستان آن را مورد شناسایی قرار دادند.
حاضران در نشست تهران تیم منحصر بفردی بودند
مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران همچنین در این نشست به نشست گفت‌وگوهای بین الافغانی در هفته گذشته در تهران اشاره‌ای کرد و گفت: حاضران در نشست تهران تیم منحصر بفردی بودند. مجموعه‌ای که به نظام جمهوریت اعتقاد داشتند.
نشست دو روزه گفت‌وگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیئت گروه طالبان از صبح چهارشنبه ۱۶ تیرسرطان جاری به میزبانی ایران به مدت دو روز در تهران برگزار شد.
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره خروج مسئولانه امریکا از افغانستان که پیش از این عنوان کرده بود نیز بیان کرد: امریکا باید قبل از خروج خودش ساختارهایی را به وجود می‌آورد. نه صلحی شکل گرفت و نه ساختارهای امنیتی آن‌چنان شد که باید باشد. یک ارتش پنج ستاره‌ که هیچ توان عملیاتی نداشت، به وجود آمد، ارتشی که توان مقابله ندارد.
وی افزود: برای من افغانستان کشور دومم است و باید همه تلاش کنیم در این وضعیت، واقعیت صحنه را درک کنیم.
مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران در ارزیابی از نقش امریکا در افغانستان و طراحی‌های آنها برای دوره پس از خروج از افغانستان هم گفت: معتقدم امریکا شکست قطعی در افغانستان خورد. امریکا چاره‌ای نداشت و برگشت امریکا بازگشت ناپذیر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا