آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

افشاگری تازه؛

ملا برادر خانه جدیدش را در قطر تحویل گرفته و میزبان «انجنیر» است

صلح نیابتی در افغانستان نه‌ تنها به منظور تطبیق نظام نیابتی، بلکه برای غارت معادن افغانستان نیز است.
ارتش پاکستان، قطری‌ها و سایر بازیگران بزرگ به بهانه توسعه اقتصادی پساصلح، درحال برنامه‌ریزی برای غارت افغانستان هستند.

در توافق با مولوی یعقوب و سراج‌الدین حقانی، این دو معاون طالبان پول را تقسیم خواهند کرد. سراج‌الدین حقانی دست‌یار نزدیک خودش ذبیح‌الله معروف به «انجنیر» را نزد ملا برادر فرستاده است تا با گروه شرکت‌های قطری به نام بنیاد العطیه(Al Atiyyah) در مورد معاملات تجاری‌شان که باعث تقویت وضعیت مالی آینده طالبان می‌شود، مذاکره کند.
ذبیح‌ الله معروف به انجنیر جلساتی با این بنیاد در دوحه داشته است. این جلسات توسط ملا برادر، انس حقانی و مولوی محمد نبی عمری تنظیم شده بود. ملا برادر که خانه تازه مبله‌شده خود را در منطقه الغرافه قطر تحویل گرفته است درحال حاضر میزبان ذبیح‌الله در این اقامت‌گاه بزرگش است. علاوه براین، او دست‌مزد بزرگی برای ذبیح‌الله در نظر گرفته است و همچنین ذبیح‌الله می‌تواند از فضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه برای پیشبرد کارهایش استفاده کند.

به گفته یک منبع مطمئن، قطری‌ها حدود یک میلیون دالر به ملا برادر داده‌اند تا قدردانی خود را از وی برای تسهیل اجرای این طرح، نشان دهند. همچنین انس حقانی نیز از قطری‌ها یک موتر تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۲۰ به عنوان هدیه دریافت کرده است. محمد نبی عمری، زندانی سابق بازداشت‌گاه گوانتانامو و دست‌یار نزدیک حقانی‌ها در قطر نیز از سوی قطری‌ها خانه‌ مبله مجللی را به عنوان هدیه دریافت کرده است.
خلیل‌زاد همراه با آدام بوهلر مدیرعامل شرکت مالی توسعه بین‌المللی ایالات متحده جلساتی را با طالبان در دوحه با حمایت صندوق ثروت ملی قطری‌ها برگزار کرده‌اند. زلمی خلیل‌زاد همچنین برای خودش و سهمش در معاملات تجاری آینده لابی می‌کند.

امتیازاتی که به قطر از جانب پاکستان، طالبان و امریکایی‌ها داده‌ شده است، پاداشی برای میزبانی آن‌ها و تسهیل دفتر طالبان و گفت‌وگوهای صلح است. آن‌ها آن‌را همکاری متقابل برای توسعه اقتصادی پسا صلح افغانستان می‌نامند که در واقع برنامه‌ای برای غارت افغانستان توسط یک حلقه کوچک با انگیزه‌های فاسد و شرور است.
این سناریوی جئو-اقتصادی جدید پیچیدگی این منطقه بی‌ثبات را بیشتر از پیش تشدید می‌کند، به ویژه که قطر علیه وحدت و یگانگی منطقه‌ای عمل می‌کند و همچنان به دنبال نفوذ بر گروه‌های نیابتی برای کمک به قطر در دست‌یابی به نفوذ بیشتر بر منطقه است.

نویسنده

رحمت‌الله نبیل

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا