آخرین اخبارجهانحقوق بشرزنان

ملل متحد: اگر در وضعیت زنان افغانستان تغییر فوری نیاید، آینده آن‌ها تاریک‌تر خواهد بود

خبرگزاری دید: رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از طا-لبان خواست سرکوب سیستماتیک زنان و دختران را پایان دهند و برای بهبود حقوق زنان از روش سایر کشورهای اسلامی پیروی کنند.

ملل متحد: اگر در وضعیت زنان افغانستان تغییر فوری نیاید، آینده آن‌ها تاریک‌تر خواهد بود

میشل باشله رییس شورای حقوق بشر ملل متحد روز گذشته در نشستی در جنوا از طا-لبان خواست تا «سرکوب سیستماتیک» زنان و دختران را پایان داده و برای بهبودی حقوق زنان از روش سایر کشورهای اسلامی پیروی کنند.
خانم باشله از «وضعیت مایوس‌کننده» زنان و دختران افغان ابراز نگرانی کرده و آن را تقبیح کرد.
وی افزوده است که پس از تسلط طا-لبان در ماه اگست سال گذشته «زنان و دختران مهم‌ترین و سریع‌ترین عقب‌گرد را در استفاده از حقوق شان تجربه می‌کنند» و افزود که اگر کدام تغییر فوری بوجود نیاید، آینده آن‌ها تاریک‌تر خواهد بود.
رییس شورای حقوق بشر ملل متحد در این نشست که برای بررسی وضعیت زنان و دختران افغان برگزار شده بود خواستار «تلاش‌های هماهنگ‌تر» از سوی جامعه جهانی برای وادار کردن طا-لبان به احترام به حقوق زنان و دختران شد.
خانم باشله بیان داشته است: من قویاً مقامات فعلی[طا-لبان] را ترغیب می‌کنم تا با سایر کشورهای عمدتاً مسلمان که در ارتقای حقوق زنان و دختران دست بلند دارند، البته همان‌طوریکه در قوانین بین المللی تضمین شده است … تعامل نمایند.
این در حالی است که ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طا-لبان در «گردهمایی بزرگ» عالمان دین و بزرگان قومی در کابل بر نافذ شدن شریعت اسلامی تاکید کرده و گفته است که حتا اگر بر آنان بم اتومی هم استعمال شود، یک گام از راه شریعت پا پس نمی‌کشند.
او خطاب به جامعه جهانی گفت: جهان نباید در امور افغانستان مداخله کند، ما مستقل هستیم و دستورهای کسی را نمی‌پذیریم.
گفتنی است که در گردهمایی علمای دینی طا-لبان، حتی یک زن هم حضور ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا