آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

ملل متحد: تلاش برای منزوی کردن زنان افغانستان جریان دارد

خبرگزاری دید: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد گفته است که زنان افغان نه تنها با تبعیض مواجه‌اند، بلکه تلاش صورت می‌گیرد تا آنان در جامعه کاملاَ منزوی شوند.

ملل متحد: تلاش برای منزوی کردن زنان افغانستان جریان دارد

ریچارد بنت در مصاحبه‌ای گفته است که افغانستان نه تنها با بحران حقوق بشری مواجه است، بلکه این کشور با بحران حکومتداری نیز دست و پنجه نرم می‌کند.
وی گفته است:‌‌ حقوق زنان نقض می‌شود و سایر تخطی‌های حقوق بشری نیز وجود دارد. می‌خواهم متذکر شوم که خبرنگاران قادر نیستند فعالیت کنند و رسانه‌های آزاد و عادلانه مربوط به گذشته می‌شود. اقلیت‌ها به خصوص شیعیان هزاره هدف قرار می‌گیرند…مسایل زیادی از جمله ناپدید شدن، کشتار‌های فرا قضایی، توقیف‌های خودسرانه و ادعا‌های شکنجه را مشاهده کرده‌ایم. می‌توانم فهرست همه این مسایل را ارایه کنم.
بنت همچنین گفت که از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم در افغانستان انکار صورت می‌گیرد.
این مقام ملل متحد ضمن این‌که توافق میان ایالات متحده و طا-لبان در دوحه را ناقص خواند، گفت که به نظر او جامعهٔ بین‌المللی افغان‌ها را تنها گذاشته است.
از بنت پرسیده شد که ادعای افغان‌ها مبنی بر اینکه جامعهٔ بین‌المللی آنان را تنها گذاشته است، تا چه اندازه قابل توجیه است، گفت:‌ من با آنان موافقم. فکر می‌کنم که جامعهٔ بین‌المللی آنها‌ را تنها گذاشته و ترک کرده است. پس از همه تضمین‌هایی که داده شد،‌ افغان‌ها حق دارند فکر کنند که آنان توسط جامعهٔ بین‌المللی تنها گذاشته شده‌اند. این‌گونه که افغان‌ها تنها رها شدند،‌ فکر می‌کنم کاملاَ‌ تکان دهنده است.
این مقام ارشد ملل متحد گفته است که در جریان سفر ۱۱ روزه در افغانستان از ولایت‌های کابل، قندهار و بلخ بازدید کرده و در این جریان از ٣ مکتب، یک مسجد و زندان دیدن کرده، با اعضای جامعهٔ مدنی از جمله زنان ملاقات کرد و چشم دید و برداشت خود را با مقام‌های طا-لبان از جمله اعضای کابینهٔ‌ این گروه شریک ساخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا