آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرخبر های مهم

ملل متحد: تلفات افراد ملکی در افغانستان به سطح بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است

به اساس یافته‌های سازمان ملل متحد که امروز منتشر شد، درگیری‌ها در افغانستان جان بیش از ۵ هزار فرد ملکی را در نیمه اول سال ۲۰۲۱ گرفته و افزایش کشته و زخمی‌شدن همزمان است با آغاز خروج نیروهای خارجی و حملات طالبان.


به گزارش خبرگزاری دید، هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) امروز دوشنبه(۴ اسد) با نشر گزارش وسط سال ۲۰۲۱ تلفات بیش از ۵ هزار فرد ملکی را ثبت نموده که ۴۷۷ درصد افزایش را نسبت مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.


یوناما در این گزارش می‌گوید در صورتی که اقدام فوری برای توقف خشونت صورت نگیرد، تلفات افراد ملکی ممکن به بالاترین رقم خود در سال ۲۰۲۱ برسد.
گزارش وسط سال ۲۰۲۱ یوناما در مورد محافظت از افراد ملکی در جنگ‌های مسلحانه، تلفات ۵ هزار و ۱۸۳ فرد ملکی را (۱۶۵۹ کشته و ۳۲۵۴ زخمی) را ثبت کرده که این رقم نشان دهنده ۴۷ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰ می‌باشد.
دیبورا لاینز نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان گفت: من به طالبان و رهبران افغانستان التماس می‌کنم که روند ناخوشایند و وحشتناک درگیری و تأثیرات مخرب آن بر افراد ملکی را در نظر بگیرند. این گزارش هشدار واضحی را ارائه می‌دهد که اگر جلو خشونت‌های فزاینده گرفته نشود، شمار بی‌سابقه‌ای از افراد ملکی در سال جاری کشته و معلول می‌شوند.
نماینده سازمان ملل از طالبان و رهبران افغانستان می خواهد: «تلاش‌های خود را در میز مذاکره تشدید کنید و جلو جنگ افغان در برابر افغان را بگیرید. از مردم افغانستان محافظت کنید و آنها را برای آینده بهتر امیدوار کنید».
اکثر اقدامات در میدان‌های جنگ در مرگبارترین ماه‌های می و جون در خارج از شهرها یعنی در مناطقِ با سطح جمعیت نسبتاً کم به وقوع پیوسته است.


سازمان ملل به شدت نگران است که اگر اقدامات نظامی شدید در مناطق شهری با تراکم بالای جمعیت انجام شود، عواقب آن برای افراد ملکی افغان می‌تواند فاجعه بار باشد.
زنان و کودکان نزدیک به نیمی از تلفات افرادی ملکی را تشکیل می‌دهند.
یوناما از سرگیری حملات عمدی با انگیزه فرقه‌ای علیه اقلیت مذهبی مسلمان شیعه و به ویژه جامعه هزاره را ثبت کرده است. مسئولیت تقریبآ تمامی این حملات را داعش شاخه خراسان به عهده گرفته است.
طالبان، داعش – شاخه خراسان و سایر عناصر مخالف دولت مسئول ۶۴ درصد تلفات افرادی ملکی در نیمه اول ۲۰۲۱ در افغانستان شناخته شده‌اند در حالی‌که عناصر طرفدار دولت مسئول ۲۵ درصد این تلفات هستند.
بر بنیاد این گزارش، در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۰ ، تعداد مجموعی کشته‌شدگان و مجروحینِ افراد ملکی در حملات هوایی، ۳۳ درصد افزایش یافته است.
گزارش می‌افزاید که بیش از ۲۰۰ هزار نفر به دلیل درگیری‌ها آواره شده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا