آخرین اخبارافغانستانسیاست

ملل متحد: تولید مواد مخدر هنوز هم بزرگترین اقتصاد جرمی در افغانستان است

خبرگزاری دید: ملل متحد در گزارشی می‌گوید که تولید مواد مخدر تا کنون بزرگترین اقتصاد جرمی در افغانستان باقی مانده است.

ملل متحد

طبق «سروی تریاک افغانستان ۲۰۲۱ – کشت و تولید» دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد که روز سه‌شنبه (۲ حمل) نشر شد، ارزش تولید ناخالص مواد مخدر افغانستان در سال گذشته میلادی بین ۱.۸ تا ۲.۷ میلیارد دالر تخمین شده است.
سازمان ملل متحد گفته است که در پایان فصل کشت خشخاش در جولای ۲۰۲۱ ساحه زیر کشت تریاک در افغانستان ۱۷۷ هزار هکتار برآورده شده است.
این رقم کاهش ۲۱ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی نشان می‌دهد که حدود ۴۷ هزار هکتار ساحه تحت کشت کوکنار کاهش یافته است.
دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد تأکید کرده است که کشت خشخاش در دو دهه گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است.
طبق گزارش این دفتر، بیش‌ترین کشت خشخاش در سال ۲۰۲۱ در جنوب‌غرب کشور (۷۹٪) و پس از آن در غرب (۱۰٪) و شمال کشور (۶٪) صورت گرفته است.
مناطق شرقی و شمال‌شرقی هر کدام ۲ درصد از کل کشت خشخاش را به خود اختصاص داده است. مناطق جنوبی و مرکزی روی هم ۰.۸ درصد از کل کشت خشخاش را تشکیل می‌داده است.
هلمند هم‌چنان پیش‌روترین ولایت در کشت خشخاش باقی مانده است. پس از آن قندهار، فراه، ارزگان، بادغیس، فاریاب، بدخشان، نیمروز و بلخ قرار دارد.
هم‌چنان شمار ولایات عاری از کوکنار در سال ۲۰۲۱ از ۱۲ به ۱۱ ولایت کاهش یافته است. ولایت سمنگان که وضعیت عاری از کوکنار داشت، به تعداد ولایت‌های متاثر از کشت خشخاش پیوست و شمار این ولایت‌ها به ۲۳ افزایش داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا