آخرین اخبارجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

ملل متحد خواستار حمایت جامعه جهانی از فعالان حقوق زن در افغانستان شد

خبرگزاری دید: دفتر نمایندگی زنان سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که عقب‌گرد در زمینه حقوق زنان افغانستان زنگ خطر برای کل جهان است.

ملل متحد خواستار حمایت جامعه جهانی از فعالان حقوق زن در افغانستان شد

الیسن دیویدیان معاون نماینده دفتر زنان سازمان ملل متحد در افغانستان به تازگی در یک کنفرانس خبری گفته است که وضعیت حقوق زنان در افغانستان نگران‌کننده است و محدودیت‌های وضع‌شده بالای زنان، توانایی آن‌ها را برای کسب درآمد، دسترسی به خدمات صحی و آموزش و موارد مرتبط به زندگی اجتماعی ربوده است.
دیویدیان افزود که افغانستان یگانه کشور در جهان است که در آن دختران از رفتن به مکتب متوسطه و لیسه منع شده‌اند.
وی افزود که در تمام جهان، بیرون برآمدن از خانه یک عمل معمول زندگی روزمره محسوب می‌شود، اما برای اکثر زنان افغان این عمل فوق‌العاده است. این عمل مقاومت است.
خانم دیویدیان گفت که زنان در افغانستان از ترس این‌که مبادا مورد خشونت و لت‌وکوب طا-لبان قرار بگیرند، حتی جرئت نمی‌کنند به تنهایی بدون مرد خانواده برای خرید مواد خوراکه به بازار بروند.
وی بیان داشته است: بعضی از زنان افغان به من گفتند که هنوز هم می‌توانند بدون محرم به بازار بروند. اما ‌آن‌ها در ترس زندگی می‌کنند که مبادا تحت تعقیب و مورد ضرب و شتم قرار بگیرند. برخی از زنان نیز گفتند با این‌که امنیت نسبی در شهر ها وجود دارد، اما این امنیت به قیمت از دست رفتن استقلال و ازادی آن‌ها تمام شده که برای اکثر زنان این هزینه بسیار بالاست.
این مقام زنان سازمان ملل گفت که افغانستان تنها کشوری در جهان نیست که اخیراً شاهد عقب‌گرد حقوق زنان بوده، اما انچه در افغانستان اتفاق افتاده، زنگ خطر برای همه زنان جهان است.
این مقام ملل متحد از کشورهای جهان خواست تا از جامعۀ مدنی و گروه‌هایی که برای حقوق زنان در افغانستان مبارزه می‌کنند، حمایت کنند.
گفتنی است که گزارش یوناما که هفته گذشته منتشر شد، محو تدریجی حقوق اساسی بشر را در سراسر افغانستان تایید می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا