آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

ملل متحد در مورد تمدید ماموریت «یوناما» رأی‌گیری می‌کند

خبرگزاری دید: شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است در مورد قطع‌نامه‌ تمدید ماموریت یوناما برای یک سال دیگر در افغانستان رأی‌گیری کند، اما بیم آن می‌رود که روسیه این قطع‌نامه را وتو کند.

ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است امروز پنجشنبه(۲۶ حوت) در مورد قطع‌نامه‌ای برای تضمین حضور سازمان ملل متحد در افغانستان رای‌گیری کند، مگر اینکه روسیه این اقدام را وتو نماید.
متن پیش‌نویس این قطع‌نامه که توسط ناروی تهیه شده، روابط این نهاد جهانی با کابل را تغییر می‌دهد تا تصرف قدرت توسط طا-لبان را که حکومت آن‌ها هنوز توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است و هنوز نماینده‌ای در سازمان ملل معرفی نکرده است، توضیح دهد.
به گفته یک منبع دیپلماتیک، مسکو روز چهارشنبه با پیش‌نویس این قطع‌نامه مخالفت کرده است، زیرا رضایت مقامات کنونی – یعنی طا-لبان – را ندارد.
یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه ۲۴ گفته است که مسکو یک روز پیش از آن مخالفتش را مطرح کرده بود و – مانند چین – شکایت کرده بود که در متن به حقوق بشر اهمیت زیادی داده شده است.
هند، برازیل و فرانسه نیز به دنبال تغییرات بودند.
با این حال، حتی پس از اصلاح مجدد برای پاسخگویی به نگرانی‌ها، روسیه تنها یکی از ۱۵ عضو شورای امنیت بوده که با آن مخالفت کرده است.
دیمیتری پولیانسکی معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، گفته است که این متن «منعکس‌کننده موضع ما نیست.»
این نماینده افزود: «شکاف» بین غرب و روسیه «به حدی است که دستیابی به اجماع» را در میان اعضای شورای امنیت دشوار ساخته است.
پیش‌نویسی که ناروی تهیه کرده، خواستار تمدید ماموریت یوناما برای یک سال و تا ۱ مارچ ۲۰۲۳ است.
این پیش‌نویس همچنین به دنبال «مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان» است که تا به امروز از سوی حکومت طا-لبان به حاشیه برده‌ شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا