آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمزنانسیاست

ملل متحد در پیامی به مناسبت هشتم مارچ خواستار پایان فوری محدودیت‌ها علیه زنان شد

خبرگزاری دید: دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان( یوناما) در پیامی در پیوند به هشتم مارچ خواستار پایان یافتن فوری محدودیت‌ها علیه زنان شد.

دفتر یوناما امروز چهارشنبه (۱۷ حوت) گفته است که طا-لبان تمرکز تقریباً منحصر به فردی را بر تحمیل قوانینی کرده‌اند که اکثر زنان و دختران را عملاً در خانه‌ها حبس می‌کند.

یوناما افزوده است که محدودیت‌ها علیه زنان در تضاد با تعهدات حقوق بشری مندرج در اسناد مربوط به حقوق بشر و آزادی‌‌های اساسی است و به دورنمای افغانستان برای بهبود پس از چندین دهه‌ جنگ آسیب می‌رساند.

روزا اوتنبایوا نماینده ویژه‌ دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس هیئت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) گفته است: «افغانستان تحت تسلط طا-لبان سرکوب‌کننده‌ترین کشور جهان در عرصه‌ حقوق زنان باقی مانده است».

اوتنبایوا افزوده است که حبس کردن نیمی از جمعیت کشور در خانه‌ها یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های انسانی و اقتصادی جهان است که این امر نه تنها زنان و دختران، بلکه تمام «افغان‌»ها را به آینده‌ توأم با فقر و وابستگی محکوم خواهد کرد.

یوناما گفته است که از آگست سال ۲۰۲۱ الی اکنون، یک روند دوامدار از احکام و اقدامات تبعیض‌آمیز علیه زنان توسط مقامات حاکم را به ثبت رسانده است.

در حال حاضر زنان و دختران در افغانستان اجازه‌ آموزش، تحصیل و کار را ندارند.

یوناما می‌گوید که محرومیت از دسترسی به آموزش، پی‌آمدهای بی‌‌شمار فیزیکی، روانی و اجتماعی بالفعل و بالقوه را در پی دارد. این دفتر به موارد خودکشی و ازدواج زیر سن اشاره کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا