آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

ملل متحد در پی ایجاد مسیر تازه برای گردش نقدینه در افغانستان است

خبرگزاری دید: برخی رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که ملل متحد در پی ایجاد سیستم مبادله میلیون‌ها دالر کمک با پول افغانی را در طرحی برای مهار بحران انسانی و اقتصادی و نیز دور زدن مقام‌های حکومت سرپرست که در فهرست سیاه قرار دارند، راه‌اندازی کند.

این گزارش براساس یادداشت داخلی سازمان ملل متحد که رویترز آن را مشاهده کرده، تهیه شده است.
پس از سقوط دولت پیشین، کمک‌های مالی خارجی به افغانستان متوقف شده است و بانک‌های بین‌المللی به علت تحریم‌های سازمان ملل و امریکا بر طا-لبان محتاط هستند. از این رو نهادهای کمک‌رسان و امدادی به پول نقد نیاز دارند.
یادداشت سازمان ملل متحد که ماه گذشته نوشته شده است، به تشریح یک تسیهلات مبادله بشردوستانه «ضروری فوری» می‌پردازد.
رویترز می‌گوید که تسهیلات مبادله بشردوستانه به سازمان ملل متحد که در تلاش جذب ۴.۴ میلیارد دالر است و نیز به سایر نهادهای امدادرسان اجازه می‌دهد که به مقادیر زیادی افغانی که در نزد بخش خصوصی است، دست‌رسی داشته باشند. در ازای این، سازمان ملل متحد از دالرهای کمکی – احتمالاً ده‌ها میلیون – برای پرداخت طلبکاران خارجی و کسب‌و‌کارها استفاده می‌کند و در نتیجه بخش خصوصی و واردات مهم را تقویت خواهد کرد.
در یادداشت سازمان ملل متحد گفته شده است که جریان پولی این تسهیلات نیازی به جابه‌جایی پول در مرزهای افغانستان ندارد.
سازمان ملل متحد هشدار داده است که بیش از نیمی از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان از گرسنگی شدید رنج می‌برند و اقتصاد، آموزش و خدمات اجتماعی در این کشور در حال فروپاشی است.
در یادداشت سازمان ملل آمده است که تسهیلات مبادله بشردوستانه در ماه فبروری ایجاد می‌شود و پیش از راه‌اندازی کامل این سیستم به صورت آزمایشی کار خواهد کرد.
هم‌چنان گفته شده است که سیستم جدید سازمان ملل متحد برای جریان وجوه و نرخ مبادله مورد استفاده و برداشت پول نقد افغانی سپرده شده به بانک بین‌المللی افغانستان بدون هیچ محدودیتی، به تأیید بانک مرکزی نیاز دارد.
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد درباره این یادداشت گفته است که سازمان ملل درباره اسناد فاش شده اظهار نظر نمی‌کند.
سازمان ملل و نهادهای کمک‌کننده هشدار داده‌اند که این سیستم می‌تواند تنها یک اقدام موقتی تا آغاز کار مستقلانه بانک مرکزی افغانستان و آزادسازی حدود ۹ میلیارد دالر این بانک باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا