آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌هاسیاست

ملل متحد: رسانه‌های آزاد در افغانستان زیر حمله هستند

خبرگزاری دید: معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان و گزارشگر ویژه این سازمان در امور حقوق بشر نگرانی عمیق خود را در مورد رسانه‌ها در افغانستان ابراز کردند.


مته نودسن معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز گذشته در یک گرد همایی در کابل به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت که رسانه‌های آزاد در افغانستان تحت حمله قرار دارند.
خانم نودسن گفت: رسانه‌های خبری تعطیل شده‌اند، خبرنگاران کارهای خود را از دست داده و ده‌ها خبرنگار دیگر از کشور فرار کرده‌اند. ولی شماری زیادی از آن‌ها در کشور باقی مانده اند و آینده آن‌ها معلوم نیست. کسانی اند که هنوز هم با تعهد و اراده کامل کار می‌کنند و در ترس و وحشت زندگی می‌کنند.
یوناما و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ( یونسکو) به مناسبت فرا رسیدن عید فطر این روز را با شماری از خبرنگارن افغانستان تجلیل کردند.
خانم نودسن گفت که گزارش‌های مربوط به دستگیری‌های خود سرانه و رفتارهای غیر انسانی در برابر کارمندان رسانه‌ها نگران کننده است.
وی افزود : دیدگاه‌های مخالف به طور دوام‌دار خاموش می‌شود، مقامات سرپرست افغان در این اواخر دستور داده اند که برنامه‌های چهار شبکه تلویزیونی بین‌المللی متوقف گردد.
به گفته این مقام ملل متحد،‌ پس از حملات مرگبار در کابل،‌ طا-لبان مانع پوشش خبری از سوی خبرنگاران از محل حملات و شفاخانه شدند.
به گفته خانم نودسن،‌ گزارشگران قادر نشدند تا به گونه لازم از چگونگی حملات و تلفات و خسارات ناشی از آن گزارش تهیه کنند.
معاون دفتر یوناما همچنین در مورد بررسی سروی اخیر که از سوی گزارشگران بدون سرحد انجام شد، اشاره کرد و گفت که در گزارش مذکور آمده است که از جمله ۵۵۰ رسانه فعال ۴۳ درصد آن مسدود شده است.
در همین حال،‌ ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که از وضعیت بشری در افغانستان گزارش تهیه می‌کند،‌ در پیام ویدیویی گفته است که نظریات خود و گزارش ویژه سازمان ملل متحد را در رابطه به ترویج و حمایت حق آزادی بیان با همه به اشتراک گذاشته است.
خبرنگار ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت بشری در افغانستان گفته است که قبل از مسلط شدن طا-لبان بر افغانستان صدها رسانه از جمله تلویزیون‌ها، رادیوها و رسانه‌های چاپی در آن کشور فعالیت داشتند. قبل از مسلط شدن طالبان هزاران نفر به شمول ۱۵۰۰ زن در بخش رسانه‌ها فعالیت داشتند.
بنت گفت : متاسفانه فضای موجود متشنج است و آزدای مطبوعات به طور دوامدار مورد حمله قرار می‌گیرد. ده‌ها خبرنگار توقیف شدند، مورد لت و کوب فزیکی قرار گرفتند، ترسانده شدند و با آن‌ها بدرفتاری شده و حتی در برخی موارد کشته و یا هم ناپدید شده‌اند.
گفتنی است که از روز جهانی آزادی رسانه‌ها به تاریخ سوم ماه می تجلیل می‌شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا