آخرین اخبارافغانستانسیاست

ملل متحد: رهبر القاعده بیعت خود را با طا-لبان تجدید کرده است

خبرگزاری دید: سازمان ملل متحد می‌گوید که ایمن‌الظواهری رهبر القاعده بیعت خود را با رهبر طا-لبان تجدید کرده است.

ملل متحد: رهبر القاعده بیعت خود را با طا-لبان تجدید کرده است

سازمان ملل متحد به تازگی در گزارشی گفته است که طا-لبان از اپریل ۲۰۲۲ میلادی به این سو قدرت خود را در افغانستان تحکیم بیشتر بخشیده و ۴۱ عضو این گروه را که درج فهرست تعزیرات این سازمان است،‌ در کابینه و سایر کرسی‌های ارشد اداره‌ خود گماشته‌اند.
این سازمان نوشته است که طا-لبان این افراد را در کرسی‌های مهم با توجه به وفاداری و ارشدیت اعضای این گروه گماشته‌اند،‌ نه بخاطر شایستگی.
در این گزارش آمده است که جناح‌های مختلف طا-لبان تحت فرماندهی هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه به نفع خود مانور اجرا می‌کنند و شبکه حقانی موفق‌ترین و تاثیر گذارترین جناح در میان‌ آنها است.
ملل متحد می‌گوید که ارزیابی این سازمان نشان می‌دهد که القاعده پناهگاه امن تحت حاکمیت طا-لبان دارد و افراد وابسته به این شبکه از آزادی عمل در افغانستان برخوردارند.
ملل متحد گفته است که پس از مسلط شدن طا-لبان در ۱۵ اگست سال گذشته، ایمن الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده پیام‌های متعددی را ضبط کرده که نشان می‌دهد رهبر القاعده تا فبروری ۲۰۲۲ میلادی زنده بوده است.
در این گزارش آمده است که پس از مسلط شدن طا-لبان بر افغانستان، منابع مالی این گروه گسترش یافته، اما اقتصاد افغانستان با بحران مواجه است.
ملل متحد گفته است که جامعهٔ بین‌المللی فراهم آوری کمک های بشری را برای مردم افغانستان در اولویت خود قرار داده است. اما هیچ شواهدی وجود ندارد که آیا این کمک‌ها به دسترس آن عده از اعضای طا-لبان نیز قرار می‌گیرد که در فهرست تعزیرات قرار دارند.
بر اساس این گزارش،‌ طا-لبان برای تمویل شورشگری به طور قابل ملاحظه‌ای از عواید مواد مخدر نفع برده‌اند و شواهد نشان می‌دهد که دستور این گروه مبنی بر وضع محدودیت بر تجارت تریاک و سایر مواد مخدر بی‌نتیجه است.
بر اساس این گزارش، پس از مسلط شدن طا-لبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی، شاخهٔ خراسان داعش نیز حملات خود را در افغانستان متمرکز کرده است، اما فعالیت این گروه از اواخر ۲۰۲۱ میلادی به دلیل سردی هوا در این کشور کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا