آخرین اخبارافغانستانسیاست

ملل متحد: طا-لبان وعده‌های خود را زیر پا گذاشتند

خبرگزاری دید: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد و یوناما در واکنش به تصمیم جدید طا-لبان مبنی بر این‌که همه زنان باید در اماکن عمومی صورت خود را بپوشانند، گفت که این تصمیم‌ها در تضاد با وعده‌های طا-لبان است.


هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) به تازگی در اعلامیه مطبوعاتی نگرانی عمیق خود را نسبت به تصمیم جدید طا-لبان در مورد زنان ابراز کرد.
یوناما با ابراز نگرانی در باره محدودیت‌های جدید طا-لبان علیه زنان گفت: بر اساس معلوماتی که به یوناما رسیده است، این یک دستورالعمل رسمی است تا یک توصیه، و مورد تطبیق و اجرا قرار خواهد گرفت.
ملل متحد می‌گوید که این تصمیم با تضمین‌های متعدد در مورد احترام و حمایت از حقوق بشری همه افغان به شمول زنان و دختران که نمایندگان طا-لبان طی دهه گذشته در جریان بحثها و مذاکرات خود به جامعه بین‌المللی ارایه نموده‌اند، در تضاد است.
یوناما در ادامه گفت که «جامعه جهانی مشتاق نشانه‌هایی مبنی بر این‌که طا-لبان آماده برقراری روابط مثبت با جهان هستند، بوده است».
به گفته این نهاد بین‌المللی، تصمیم شش هفته قبل طا-لبان مبنی بر به تعویق انداختن مکاتب ثانوی برای دختران به صورت گسترده در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی محکوم شد؛ تصمیم امروزی طا-لبان، ممکن است تعامل با جامعه بین‌المللی را مشکل‌تر سازد.
در همین حال، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در رشته توییتی به این تصمیم طا-لبان واکنش نشان داد.
گوترش گفت: من از اعلام امروز طا-لبان مبنی بر اینکه زنان باید صورت خود را در ملاء عام بپوشانند و تنها در مواقع ضروری از خانه خارج شوند، نگران هستم.
وی بار دیگر از طا-لبان خواست که به وعده‌های خود به زنان و دختران افغان و تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی و حقوق بشر عمل کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا