آخرین اخباراجتماعافغانستاناقتصاد و توسعه

ملل متحد:‌ میلیون‌ها افغان گرسنگی می‌کشند

خبرگزاری دید: ملل متحد می‌گوید که با نزدیک شدن فصل زمستان و کم‌شدن بودجهٔ بشردوستانه،‌ میلیون‌ها افغان در آستانه گرسنگی قرار گرفته‌اند.

ملل متحد:‌ میلیون‌ها افغان گرسنگی می‌کشند

رامز الاکبروف معاون هماهنگ‌کننده امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان، از طریق ویدیو کنفرانس به خبرنگاران گفت که وضعیت [در افغانستان] را می‌توان به بهترین وجه به عنوان فاجعه کامل توصیف کرد.
او گفت که ۱۶ میلیون نفر در افغانستان مصئونیت غذایی ندارند و ۶.۶ میلیون آنان در حالت اضطرار و در یک قدمی قحطی قرار دارند.
این مقام ارشد ملل متحد همچنین گفت که فقر در حال افزایش است و از جمله ۴۰ میلیون جمعیت این کشور، ۳۵ میلیون آن در فقر زندگی می‌کنند.
او افزود که قیمت مواد اولیه خوراکی نیز تقریباً ۳۰ در صد افزایش یافته است.
الاکبروف بیان داشت که وخیم‌تر شدن اوضاع در افغانستان بازتاب‌دهندهٔ کاهش عمومی اقتصاد در این کشور است.
در دو دههٔ گذشته، اقتصاد افغانستان به شدت وابسته به کمک‌های خارجی بوده است. نزدیک به ۷۵ در صد بودجهٔ حکومت پیشین افغانستان توسط کشور‌های خارجی تمویل می‌شد و این رقم ۴۰ در صد عاید خالص افغانستان را تشکیل می‌داد.
از زمانی که گروه طا-لبان دقیقاً یک سال پیش قدرت را به دست گرفت، تعلیق بیشتر کمک‌های بین‌المللی به فروپاشی بسیاری از خدمات ابتدایی از جمله برق، خدمات صحی و معارف کمک کرده است. علاوه بر آن،‌ تورم پولی افزایش یافته است و قیمت کالاهای عادی به اندازه‌ای افزایش یافته که اکثر شهروندان این کشور توان خرید ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا