اسلایدشوسیاستمنطقه

ملک سلمان: برای نابودی تروریزم همکاری می‌کنیم/ ترامپ: ما هم کمک می‌کنیم

نشست سران کشورهای اسلامی-عربی و امریکا، با حضور دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا و سران بیش از ۵۰ کشور عربی و اسلامی در مرکز بین‌المللی نمایشگاه و کنگره ملک عبدالعزیز در ریاض، پایتخت عربستان سعودی آغاز به کار کرد.
خبرگزاری آناتولی گزارش داده است که در این نشست علاوه بر امریکا و عربستان سعودی، نمایندگان کشورهای افغانستان، ترکیه، عراق، قزاقستان، آذربایجان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، کویت، قطر، عمان، بحرین، مصر، اردن، مراکش، الجزایر، اتحادیه کومور، تونس، یمن، سودان، اندونزیا، مالزیا، برونئی، بنگلادش، مالدیو، اوگاندا، سنگال، گینه، بورکینوفاسو، ساحل عاج، نیجر، مالی، کامرون، گابون، نایجریا، چاد، گینه بیسائو، سیرالئون، توگو، موازمبیک، بنین، گامبیا، گویان، سورینام، آلبانی، پاکستان، لیبی، فلسطین، لبنان و سومالی شرکت دارند.
شبکه خبری العربیه نوشته است، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی یکشنبه ۲۱ مه در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس عربی-اسلامی-امریکایی که در حضور دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا برگزار می‌شود و ریاض میزبان آن است، تاکید کرد که «ما جنایت‌های نظام ایران را به گردن مردمش نمی‌اندازیم».
ملک سلمان همچنان گفت که کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس، شرکای مهمی در مبارزه با تندروی و تروریزم هستند.
پادشاه عربستان در ادامه افزود:« در زمینه نابودی تروریزم هر چهره‌ای که داشته باشد، همکاری خواهیم کرد.»
او تاکید کرد که دین اسلام، دین رحمت، هم‌زیستی و صلح خواهد ماند و افزود برخی منتسبان به اسلام، چهره دین را خدشه‌دار می‌کنند.
پادشاه سعودی گفت:« تقسیم ملت‌ها بر اساس دین و مذهب را نمی‌پذیریم.»
او افزود:« نظام ایران، حزب‌الله، حوثی‌ها، داعش و القاعده، شبیه یکدیگر است.»
ملک سلمان تاکید کرد:« جنایت‌های نظام ایران را به گردن مردم این کشور نمی‌اندازیم.»
ملک سلمان پیش از برگزاری این نشست گفته بود:« افق‌های کنفرانس ریاض برای منطقه و جهان مثبت خواهد بود و ائتلاف ما علیه تروریزم و تندروی را مستحکم خواهد کرد.»
از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا نیز در جمع سران شماری از کشورهای اسلامی و عربی گفته است:” توقع نداشته باشید ما تروریزم را نابود کنیم. ۹۵ درصد تروریست‌ها خودِ مسلمان‌ها هستند.”
رییس‌جمهور امریکا همچنان گفته است:” ما هیچ آثاری نمی‌بینیم که قربانیان تروریزم شیعه هستند یا سنی؛ ما خون جاری‌شده را می‌بینیم، کاری به قبیله نداریم.”
او در ادامه افزوده است:” کشورهای خاورمیانه نباید انتظار داشته باشند که امریکا تروریزم را برای آن‌ها نابود کند. شما باید اقدام کنید، ما هم کمک می‌کنیم.”
کنفرانس کشورهای اسلامی در ریاض در حالی برگزار می‌شود که ایران یکی از کشورهای قدرتمند اسلامی در این نشست حضور ندارد. در همین حال، دیدگاه‌هایی وجود دارد که این نشست به منظور گسترش دامنه بحران در خاورمیانه و بیشتر وارد کردن فشار بر کشورهایی همانند روسیه، ایران، سوریه راه‌اندازی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا