آخرین اخبارادبیاتافغانستانفرهنگ و دانشگزارش

ممنوعیت اندیشه؛ طا-لبان بر چاپ و پخش کتاب محدودیت وضع کرده‌اند!

رسول شهزاد_ کابل

سعید گفت که امارت اسلامی تاکنون مشخص نساخته است که کدام کتاب‌ها و از کدام نویسندگان در بازار نشر و چاپ نشود که این موضوع یک سردرگمی را برای ۱۸۰ انتشارات کشور خلق کرده است


حوزه ضعیف و نحیف چاپ و نشر کتاب در کشور که پیش از این هم بازارش کساد بود و متاعش بی خریدار، از وضع محدودیت‌های طا-لبان در امان نماند. به گزارش خبرگزاری دید، شماری از ناشران در کابل می‌گویند که حکومت سرپرست طا-لبان مقرراتی بر صنعت چاپ و نشر کتاب وضع کرده است.
این ناشران گفته‌اند که طا-لبان از آن‌ها تعهد کتبی گرفته و تاکید کرده که در صورت تخطی مجازات خواهند شد. آن‌ها مدعی هستند که مقامات طا-لبان در ریاست استخبارات با آنها نشستی داشته و در این نشست برخی موارد را برای نشر کتاب وضع کرده است.
حسن شریعتی مسئول انتشارات عرفان در صحبت به خبرگزاری دید، گفت: چندی پیش از ریاست ۴۰۵ امنیت ملی با وی تماس گرفته و از وی خواسته شده است که برای آشنایی با مسئولان «امارت اسلامی» برای ملاقات حاضر شود.


آقای شریعتی گفت، در نشستی که با مسئولان امارت اسلامی داشته است نمایندگان برخی از انتشارت حضور داشتند. به گفته آقای شریعیت، مسئولان استخبارات طا-لبان برای آن‌ها گفته اند که در بیست سال گذشته هر کاری کرده‌اید مهم نیست، ولی بعد از این نمی‌توانید به صورت خودسر هر کتابی را نشر کنید.
آقای شریعتی تصریح کرده که مسئولان طا-لبان در این نشست از آنها خواستند که کتاب‌های مغایر با ارزش‌ها، ضد نظام امارت اسلامی و خلاف شریعت اسلامی نباید نشر شود و همچنان کتاب‌هایی که در این زمینه است باید از تمام کتابخانه در کشور جمع‌آوری و از بین برده شود.
آقای شریعتی افزود، طا-لبان به آنها گفته‌اند که بعد از این هر وقت تصمیم به نشر کتابی گرفتید، باید اول ما آن را تایید کنیم بعد می‌توانید نشر کنید.
به گفته او، کتاب‌هایی که از نویسندگان آماده چاپ می‌شود باید از سوی امارت اسلامی بررسی و تایید شود.
مسئول انتشارات عرفان افزود، امارت اسلامی از ما تعهد گرفته است که باید در نشر و چاپ کتاب‌های خلاف اسلام و نظام با امارت اسلامی همکار باشیم در غیر آن تمام کتاب‌ها مصادره و انتشارات مسدود و خودشان به زندان خواهند رفت.
او مدعی است که طا-لبان گفته‌اند، افرادی از جانب امارت اسلامی با لباس مبدل از چندین ارگان کشفی و امنیتی به عنوان خریدار کتاب می‌آیند و اگر ثابت شد که چنین کتاب‌هایی وجود دارد، مجازات می‌شوید.


آقای شریعتی اما توضیح نداد که کدام عنوان‌ها به صورت مشخص از سوی طا-لبان به عنوان کتاب‌های ممنوعه فهرست شده است.
در همین حال، سید احمد سعید رییس اتحادیه ناشران افغانستان در صحبت به خبرگزاری دید گفت، تعهدنامه‌ای که از سوی امارت اسلامی برای ناشران تعیین شده است به سود طا-لبان نخواهد بود، زیرا با این رویکرد آزادی بیان محدود می‌شود.
آقای سعید همچنان گفت که امارت اسلامی تاکنون مشخص نساخته است که کدام کتاب‌ها و از کدام نویسندگان در بازار نشر و چاپ نشود که این موضوع یک سردرگمی را برای ۱۸۰ انتشارات کشور خلق کرده است.
همچنان ایمل صدیقی از انتشارات امیری در صحبت به خبرگزاری دید گفت: امارت اسلامی این تعهد نامه را برای شعبه‌ای از این انتشارات فرستاده و گفته که مسئول انتشارات امیری باید آن را امضا کند.


آقای صدیقی همچنان افزود که در افغانستان تاکنون کتابی نشر نشده است که خلاف روحیه ملی و ارزش‌های دینی باشد. با آن هم امارت اسلامی گفته است که کتاب‌هایی که مغایر با ارزش‌های دینی و امارت اسلامی باشد در بازار جمع آوری شود و از این پس نیز حق نشر و پخش چنین کتاب‌ها به کسی داده نخواهد شد.
این در حالی است که مقامات امارت اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که به آزادی بیان به عنوان یک اصل در جامعه ارزش می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا