آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

ممنوعیت کار زنان در افغانستان از سوی شورای امنیت ملل متحد محکوم شد

خبرگزاری دید: شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوعیت کار زنان را برای دفاتر این سازمان در افغانستان با صدور یک قطع‌نامه تاریخی محکوم کرده و از طا-لبان خواست که فورا این تصمیم خود را لغو کنند.

شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته این قطع‌نامه را که بیش از ۹۰ کشور جهان از آن اعلام حمایت کرده‌اند، با اکثریت آرا از سوی اعضای این شورا تصویب کرد.

در این قطع‌نامه ممنوعیت کار زنان در تاریخ سازمان ملل «بی‌سابقه» دانسته شده و نسبت به ادامه‌ آن «عمیقاً» ابراز نگرانی شده است.

در قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل گفته شده است که ممنوعیت کار زنان برای دفاتر این سازمان از جمله حقوق بشر و اصول بشردوستانه را تضعیف می‌کند و بر عملیات کمک‌رسانی سازمان ملل در سراسر افغانستان نیز «تأثیر منفی و شدید» خواهد داشت.

در قطع‌نامه خاطر نشان شده است تا زمانی که ممنوعیت کاری زنان لغو نشود، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) قادر به اجرای وظایف بشردوستانه نخواهد بود.

شورای امنیت هم‌چنین از ادامه‌ کار یوناما حمایت کرده و از همه کشورهایی که در مسائل افغانستان نقش دارند، از جمله طا-لبان خواسته است تا امنیت و آزادی رفت‌وآمد پرسونل سازمان ملل در سراسر کشور را تضمین کنند.

قطع‌نامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد هم‌چنین بر نیاز فوری رسیدگی به وضعیت وخیم اقتصادی و انسانی افغانستان و کمک به این کشور برای احیای خوداتکایی تأکید کرده است.

از سویی هم لانا نصیبه سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل در نشست شورای امنیت تاکید کرده است جهان در برابر حذف زنان از جامعه افغانستان خاموش نمی‌نشیند.

گفتی‌ست که نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان درحالی برگزار شده است که قرار است نشست دیگری به میزبانی این سازمان در اول ماه می در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا