آخرین اخبارجهانسیاست

منابع امریکایی: به مرحله پایانی برای احیای توافق هسته‌ای« برجام» رسیده‌ایم

یک دیپلمات ارشد امریکایی می‌گوید مذاکرات غیر مستقیم میان تهران و واشنگتن بر سر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وارد مرحله نهایی شده و همه طرف‌ها باید در این مقطع تصمیمات سیاسی اتخاذ کنند.


یورونیوز به نقل از رویترز نوشته، این مقام ارشد در وزارت خارجه امریکا که نام او فاش نشده همچنین می‌گوید آخرین گفت‌وگوها در ویانا، فشرده‌ترین مذاکراتی بوده که طرفین برای احیای برجام با یکدیگر برگزار کرده‌اند. او همچنین در ادامه افزود: «ما پیشرفت کردیم و فهرست اختلافات را تنها به اولویت‌های طرفین محدود کرده‌ایم. به همین دلیل اکنون دیگر زمان تصمیم‌گیری‌های سیاسی است».
جو بایدن ریيس جمهور امریکا بیش از یک سال پیش با وعده بازگشت به توافق هسته‌ای ایران به قدرت رسید اما همچنان این وعده محقق نشده است و طرفین نتوانسته‌اند بر سر بازگشت به برجام با یکدیگر به نتیجه برسند.
این دیپلمات ارشد امریکایی همچنین به رویترز گفته که در حال حاضر توپ بیشتر در زمین تهران است چرا که واشنگتن به ایران اعلام کرده که آمادگی دارد تحریم‌های مغایر با برجام را لغو کند. او همچنین افزوده است: «حالا زمان آن است که ایران تصمیم بگیرد که آیاد آمادگی اتخاذ تصمیمات لازم برای بازگشت متقابل به تعهدات برجامی خود را دارد یا خیر».
اظهارات این مقام امریکایی در حالی مطرح شده که تهران هم به صورت متقابل، امریکا را مسئول این شرایط می‌داند و معتقد است که واشنگتن باید تصمیمات سیاسی اتخاذ کند.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه با تایید حصول پیشرفت‌های قابل توجه در مسیر مذاکرات هسته‌ای، تاکید کرده بود در صورتی که امریکا آمادگی بازگشت به تعهدات خود را داشته باشد، احیای برجام به سرعت قابل دسترس خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا