آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

عبدالمنان توحیدیار

منگل باغ؛ رهبر کشته شده لشکر اسلام در ننگرهار کی بود؟

لشکر گروه اسلام در سال ۲۰۰۴ میلادی از طرف مفتی منیر شاکر ایجاد شد، مفتی شاکر یکی از شاگردان تندرو مدرسه دیوبندی پنجاب پاکستان بود که برای نظامیان پاکستان در ساحه دره خیبر قاچاق تریاک وسلاح را مدیریت و همچنان مردم را به طرف مدرسه دیوبندی دعوت می‌کرد.

مفتی شاکر به کمک نظامیان پاکستان در مربوطات دره خیبر یک پایه رادیوی اف ام ایجاد و فعال ساخت که ذریعه آن بیانات جنجال برانگیز خود را نشر و پخش می‌کرد؛ مثلاً: ادعای حلال بودن کشت، تجارت و کاروبار تریاک را نشر و پخش می‌کرد که به واسطه همین تبلیغات خود قاچاق و کشت مواد مخدر و سلاح و مهمات را تحت کنترول خود درآورد و از همین طریق عایدات هنگفتی به دست می‌آورد و عایدات به دست آمده را تحت نظر نظامیان پاکستان، برای تربیه و آموزش لشکر گروه تروریستی اسلام و حملات انتحاری برای گروه طالبان افغانستان به مصرف می‌رساند.
در سال ۲۰۰۶ میلادی حاجی تاج محمد بزرگ قوم افریدی، رهبری لشکر گروه اسلام را به عهده گرفت، نظامیان پاکستان با استفاده از حاجی تاج محمد نفوذ خود را میان قوم افریدی تطبیق کردند.
نظر به گزارش‌های دقیق، آمار اعضای لشکر اسلام به حدود یکصدو هشتاد هزار (۱۸۰۰۰۰) نفر می‌رسد، درسال ۲۰۰۸ میلادی لشکر گروه اسلام پذیرفت که آن‌ها بالاتر از ۱۸۰۰۰۰ جنگجوی رضا کار تربیه کردند که تمام آن‌ها آماده هستند که در افغانستان حملات انتحاری انجام دهند.
سازمان استخباراتی امریکا می‌گوید که در سال ۲۰۰۶ میلادی رهبری لشکر گروه اسلام بر عهده منگل باغ بود، و برای حفظ محرمیت هویت خود همیشه بزرگان قومی را به عنوان رهبر این گروه معرفی می‌کرد و در صورت مخالفت رهبران جعلی با منگل باغ از طرف وی ترور می‌شدند.
در این وقت، دفتر مرکزی لشکر اسلام در بازار باره موقعیت داشت و فعالیت‌های عمومی خود را در مسجد جامع بازار باره انجام می‌داد، کنترول دروازه مسجد متذکره در اختیار نظامیان پاکستان است و هر کس که داخل مسجد می‌شود از طرف نظامیان پاکستان مورد تلاشی قرار می‌گیرد.
وظیفه لشکر اسلام در این وقت، وسیع ساختن ساحه نفوذ شان بود به خاطر برآوردن این اهداف شان اقدام به چور و چپاول و به آتش کشیدن کمک‌های جامعه جهانی برای افغانستان در دره خیبر، انتقال افراد انتحاری به داخل افغانستان، تهیه مخفیگاه‌ها برای طالبان در بازار باره و کمک به آن‌ها بود.
به تاریخ ۲۷ اپریل سال ۲۰۰۸ لشکر اسلام تحت نام جیش اسلام در باجور اجنسی، تحت رهبری ولی رحمان فعالیت خود را اعلان کرد.
منگل باغ به تاریخ ۱۵ مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی از یکجا شدن تحریک طالبان (TTP) با لشکر اسلام خبر داد.
منگل وقتی تحت تعقیب امریکا قرار گرفت که در دره خیبر کاروان اکمالاتی و لوجستیکی ناتو مورد آتش سوزی قرار گرفت و در سال ۲۰۱۰ میلادی از طرف اداره (Rewards for Justice) امریکا به عنوان تروریست جهانی معرفی گردید و برای پیدا کردن مرده و زنده منگل مبلغ ۳ میلیون دالر انعام تعین شد.
وزارت داخله و خارجه امریکا اعلام کردند، منگل باغ در دره خیبر میان افغانستان و پاکستان از کاروان‌های اکمالاتی مالیات غیر قانونی اخذ و کاروان اکمالاتی ناتو و امریکا را چور و چپاول می‌کند، به افغانستان انتحاری می‌فرستند، تربیه و پرورش دهندۀ تحریک طالبان پاکستان است، طالبان افغانستان را حمایت مالی می‌کند و در مرز میان افغانستان و پاکستان پرورشگاه‌های تروریستی دارد.
زمانی که منگل باغ از طرف ایالات متحده امریکا به عنوان تروریست درجه اول شناخته شد، پس از آن پاکستان برای کاهش فشارهای جامعه جهانی منگل را به طرف افغانستان فرستاد و برایش گفت که از خاک افغانستان به فعالیت‌های خود ادامه دهد. منگل باغ همین کار را کرد، در ولایت ننگرهار برای طالبان مخفیگاه‌هایی ساخت.
به تاریخ ۲۲ جولای سال ۲۰۱۶ میلادی آوازه کشته شدن منگل باغ در منطقه سرحدی خودی خوله ولایت ننگرهار توسط طیاره بدون سرنشین امریکایی تأیید شد.
مگر چند روز بعد از آن منگل توسط پیام ویدئویی از زنده بودن خود برای اعضای لشکر اسلام اطمینان داد.
به همین قسم در حمله سال ۲۰۲۰ در ولسوالی اچین ننگرهار نیز زنده وسالم برآمد.
منگل باغ در سال ۲۰۱۷ میلادی از طرف پاکستان به خاطر ایجاد گروه داعش در افغانستان موظف ساخته شد، وی به خاطر پیشبرد همین فعالیت‌های خود ولسوالی اچین ننگرهار را به صفت مرکز خود انتخاب کرد و از همین نقطه دست به تحرکات داعش در ولایات ننگرهار، نورستان، لغمان و سایر ولایت‌ها زد.
سرانجام منگل باغ زمانی که به خانه پسر خود به ننگرهار آمده بود، در اثر انفجار ماین خودساز گروهش کشته شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا