آخرین اخبارافغانستانسیاست

عبدالطیف پدرام:

من عدالت را برای همه می‌خواهم/ افراد متعصب دیدگاه من را وارونه تعبیر می‌کنند


عبدالطیف پدرام نماینده مردم ولایت بدخشان درمجلس، امروز شنبه طی گردهمایی اعتراضی درمیان صدها تن ازهواداران خود در دروازه پارلمان کشور گفت: من عدالت را برای همه اقوام با هم برادر افغانستان می‌خواهم نه برای یک قوم خاص.
به گزارش خبرگزاری دید، صدها تن ازهواران لطیف پدرام صبح امروز ساعاتی به دروازه پارلمان کشور تجمع کرده واز حرف‌های به گفته آن‌ها آنچه برحق لطیف پدارم است، اعلام حمایت کردند.
لطیف پدرام که در میان این هواردان خود صحبت می‌کرد، گفت: ما ازعدالت حمایت می‌کنیم و نیزعدالت را برای همه اقوام با هم برادر افغانستان می‌خواهیم.
روز چهارشنبه هفته گذشته لطیف پدرام درجلسه عمومی مجلس از حوزه‌ای شدن انتخابات در ولایت غزنی حکومت انتقاد کرده و مسئولان دولت را به قوم گرایی متهم نمودند.
این عملکرد لطیف پدارم در مجلس خشم برخی از نمایندگان قوم پشتون را برانگیخته و با وی برخورد فزیکی نمودند و لطیف پدارم را به نفاق پراگنی در بین اقوام متهم کردند.
هواداران لطیف پدارم می گویند: توسل به خشونت و واکنش غیرمدنی در برابر استدلال و فرهنگ گفتگو، مبین یک فرهنگ غیرمدنی و غیر شهروندی است.
اما لطیف پدارم می گوید: بعضی افراد متعصب که شایستگی وکالت ملت شریف پشتون ما را کرده نمی تواند حرفهای عدالت خواهی من را وارونه تعبیر کرده و من را به قوم گرایی متهم می کند.
پدارم افزود: من عدالت را برای همه می خواهم و اگر این بحث حوزه ای شدن انتخابات در حال حاضر در قندهار، هلمند و ننگرهار مطرح شود اولین کسی خواهم بود که از حقوق بردران پشتون خود دفاع نمایم و این مسئولیت ما است.
وی علاوه کرد ما حقوق برابر بر اساس اصل برادری خواهانیم نه چیز دیگری.
احمد بهزاد نماینده ولایت هرات در مجلس می گوید: ما برای همه هموطنان خود حقوق برابر شهروندی خواهانیم.
بهزاد افزود: برای تامین عدالت اجتماعی ما خیلی سرمایه های بزرگ انسانی را قربانی کردیم و هر گز اجازه نمی دهیم که حقوق یک برادر ما ضایع شود.
حزب کنگره ملی افغانستان به رهبری لطیف پدارم قطعنامه ای را نیز امروز صادر کردند که در آن بر حل بحران توزیع جنجالی تذکره برقی تاکید دارند.
در قطعنامه این حزب آمده است هر گاه گروه یا قومی بخواهد هویت و فرهنگ خود را بر دیگران تحمیل کند جریان های عدالت خواه و شهروندان آگاه کشور این عملکرد را نپذیرفته و در برابر هر گونه ستم گری می ایستند.
قبل از این نیزجریانهای سیاسی، مدنی، شهروندان و برخی مقامات حکومت نیز با حوزه ای شدن انتخابات در ولایت غزنی مخالفت کردند.
محمد رقیب فیاض- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا