آخرین اخباراسلایدشوتحلیلجهانسیاست

مهم نیست برنده انتخابات ترامپ باشد یا بایدن؛ امریکا احتمالاً در افغانستان می‌ماند

کارشناسان، موضع رییس جمهور ترامپ و جو بایدن را در مورد افغانستان «غیرقابل تشخیص» می‌خوانند. ترامپ و بایدن هر دو می‌گویند برای جلوگیری و مهار تلاش‌های تروریستی و برای محافظت از منافع ایالات متحده، در افغانستان حضور اندک خواهند داشت.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
پس از حدود دو دهه حضور در جنگ بی‌پایان در افغانستان، بخش کلیدی کانگرس امریکا برای تمدید حضور ارتش ایالات متحده در این کشور رأی داد. کمیته خدمات تسلیحاتی کانگرس لایحه‌ای را به تصویب رساند که خروج نیروها از سوی دولت ترامپ را با دشواری روبرو می‌سازد.
به رغم تقاضاهای مکرر مبنی بر ختم حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان و اینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر برنده می‌شود، اشغال و حضور طولانی‌مدت احتمالاً‌ ادامه خواهد یافت. با وجود این که رییس جمهور ترامپ و جو بایدن کاندیدای دموکرات‌ها در کمپاین‌های انتخاباتی، وعده‌های مشابه برای ختم طولانی‌ترین جنگ در افغانستان می‌دهند، اما همچنان علاقه‌مندی خود را برای حفظ و حتی گسترش حضور سی آی ای در این کشور ابراز کرده‌اند.
کارشناسان، موضع رییس جمهور ترامپ و جوبایدن را در مورد افغانستان «غیرقابل تشخیص» می‌خوانند. ترامپ و بایدن هر دو می‌گویند برای جلوگیری و مهار تلاش‌های تروریستی و برای محافظت از منافع ایالات متحده، در افغانستان حضور اندک خواهند داشت.
ترامپ حضور «اطلاعاتی» بیشتر در این کشور می‌خواهد. بخشی از حضور اطلاعاتی شامل ادامه برنامه استفاده از «پهپاد» می‌شود که ترامپ از دولت اوباما به ارث برده است. به این ترتیب، ترامپ محدودیت‌ها و نظارت را کاهش داده و صلاحیت و اختیارات بیشتری را به فرماندهان نظامی و سی آی ای واگذار کرده است.
حملات جنجالی پهپادها در مدت ریاست ‌جمهوری ترامپ افزایش یافته است. دولت وی احتمالاً‌ در واکنش به قدرت رو به رشد طالبان و القاعده، برنامه استفاده از پهپاد را ادامه و حتی گسترش خواهد داد.
تمایل دولت ترامپ برای خروج نظامیان امریکایی از افغانستان که بلافاصله پس از امضای توافق‌ با طالبان و کاهش شمار نیروها آشکار شد، ممکن از سوی دموکرات‌های کانگرس متوقف شود.
اگر اکثریت کانگرس در آینده از آن دموکرات‌ها باشد، هر زمان که دولت ترامپ تلاش برای خروج سربازان بیشتر از افغانستان کند با فشارهای بیشتر مجلس سنای امریکا مواجه خواهد شد.
با اینکه سه ماه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مانده، مشکل است با اطمینان بگوییم که چه کسی در انتخابات ماه نوامبر برنده می‌شود. افغانستان به طور حتم اولویت سیاست خارجی رییس جمهور خواهد بود و نخستین تصمیم‌ها تأثیری برجسته‌ای بر جنگ و خشونت‌ها در این کشور خواهد داشت.
با این حال، تحت اداره ترامپ یا بایدن و یا فشار کانگرس، پایان ۱۹سال جنگ را در افغانستان شاهد نخواهیم بود.

نویسنده

سارا بختیار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا