آخرین اخبارجهانسیاست

موافقت کانادا با اسکان مجدد افغانستانی‌هایی که در امارات به سر می‌برند

خبرگزاری دید: منابع کانادایی از موافقت دولت این کشور برای اسکان مجدد نزدیک به هزار شهروند افغانستان که اکنون در امارات به سر می‌برند، خبر داده‌اند.

رویترز گزارشه داده که اوتاوا به درخواست ایالات متحده در حال بررسی پرونده‌ها برای شناسایی افرادی است که معیارهای اسکان مجدد در کانادا را دارند.

در حال حاضر حدود پنج‌هزار شهروند افغانستان در مرکز موقت پناهندگان در امارات به‌سر می‌برند و در انتظار اسکان مجددشان هستند.

در گزارش آمده است که برای اولین بار، به آن عده از شهروندان افغانستان که هیچ ارتباط مستقیم، از جمله کار با دولت کانادا را ندارند، فرصت داده می‌شود تا به این کشور بروند.

در همین حال، یک منبع امریکایی که خواسته نامش فاش نشود، به رویترز گفته است که «این اتفاق می‌افتد» و انتظار می‌رود عملیات اسکان مجدد این افراد به کانادا در ماه جاری آغاز و در اکتبر پایان یابد.

سفارت کانادا در ابوظبی نیز در پاسخ به پرسش رویترز گفته است که اولویت اوتاوا حمایت از افغانستانی‌های آسیب‌پذیر برای رسیدن به کانادا است.

امارات متحده‌ عربی به‌ عنوان شریک نزدیک ایالات متحده‌ امریکا سال گذشته موافقت کرد تا به ‌طور موقت چندین هزار افغانستانی را که از کابل تخلیه شده بودند، بپذیرد. در آن زمان بیش از ۱۰ هزار نفر به این کشور منتقل شدند که شماری از آنان به کشورهایی که به نحوی با آن‌ها ارتباط داشتند، اسکان داده شد.

این در حالی است که چندین بار پناهندگان در مرکز موقت در امارات متحده به‌ دلیل نارضایتی از فقدان ارتباطات و شفالیت روند اسکان مجدد دست به تظاهرات نیز زدند. رویترز به نقل از منابع گفته است که حتا یک مورد اقدام به خودکشی نیز در این مرکز صورت گرفته است.

امریکا در پاسخ به تظاهرات این پناه‌جویان گفته بود که هیچ کسی به اجبار به افغانستان باز گردانده نخواهد شد و واشنگتن با امارات متحده عربی و سایر کشورها برای یافتن «گزینه اسکان مجدد» برای افغانستانی‌هایی که واجد شرایط اسکان مجدد در ایالات متحده نیستند، کار می‌کند.

ایالات متحده‌ امریکا از آگست سال گذشته‌ میلادی که طا-لبان بر افغانستان مسلط شدند، بیش از ۸۵ هزار شهروند افغانستان را پذیرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا