آخرین اخبارافغانستانسیاست

موضع تند شورای مقاومت ملی در باره ادعاهای کوچ اجباری

خبرگزاری دید: شورای مقاومت ملی برای نجات با نشر اعلامیه‌ای در برابر آنچه ادعای کوچ اجباری در برخی ولایات از سوی طا-لبان خوانده می‌شود، واکنش نشان داده است.

این شورا در اعلامیه‌ای که امروز پنجشنبه(۱۰ سنبله) منتشر کرده، می‌گوید که چنین اقداماتی سبب رشد نفرت قومی می‌شود.

در بخشی از اعلامیه آمده: «افغانستان به عنوان جغرافیایی که در آن اقوام مختلف سکونت دارند، در هیچ دوره‌‌یی به پیمانه‌یی که طا-لبان در آن تنش قومی را رشد و شدت بخشیده‌اند با چنین وضعیتی رو به رو نبوده است».

اعلامیه شورای مقاومت ملی برای نجات همچنان افزوده که اساس چنین اقداماتی از سوی تیم اشرف غنی گذاشته شده و محصول مدیریت ناهمگون و انحصارگرایانه است.

در بخشی از اعلامیه گفته شده که چنین «ترفند» های کهنه نشان داده که ناکام بوده و برای همیش نمی‌تواند پایدار بماند.

با این حال، اعلامیه تصریح کرده که « احترام به حق مالکیت مردم و سکونت آزاد به دور فشار و اسکان اجباری اصل تغییر ناپذیر شرع، امر عقلانی و یکی از مبانی ارزشی اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر است…».

همچنان در بخشی از اعلامیه گفته شده: « شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، با حرمت به حق مالکیت مردم بر ملکیت‌ها و مناطق شان، هرگونه اقدامی را که منجر به کوچ اجباری مردم بومی شود را محکوم نموده و آن را مصداق ظلم، بی‌عدالتی و تجاوز عریان بر حقوق مردم تلقی می‌نماید».

این شورای در اعلامیه‌اش از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد نیز خواسته است که با فشار وارد کردن به طا-لبان، از چنین اقداماتی جلوگیری کند.

اخیراً گزارش‌هایی مدعی شده که ساکنان برخی روستاها در پنجشیر، تخار و بغلان مجبور به کوچ اجباری شده‌اند.

طا-لبان این گزارش‌ها را بی‌اساس می‌خوانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا