آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

عبدالسلام رحیمی:

موضع طالبان برای رهایی یک باره همه زندانیان مانع صلح است/ ده درصد هیئت مذاکرات دولتی است

وزیر دولت در امور صلح می‌گوید که دولت اراده رهایی زندانیان طالبان را دارد، ولی این گروه باید سطح خشونت‌ها را کاهش داده و حاضر به گفت‌وگوی میان‌افغانی شود.

وزیر دولت در امور صلح می‌گوید که دولت اراده رهایی زندانیان طالبان را دارد، ولی این گروه باید سطح خشونت‌ها را کاهش داده و حاضر به گفت‌وگوی میان‌افغانی شود.
به گزارش خبرگزاری دید، عبدالسلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح می‌گوید که دولت آماده آزادی زندانیان طالبان است اما طالبان نیز باید به تعهدات خود عمل کرده، خشونت را کاهش دهند.
آقای رحیمی این سخنان را در مصاحبه با بی بی سی بیان کرده است.
آقای رحیمی گفت در همین هفته اولین گروه زندانیان طالبان آزاد خواهد شد، از طرف حکومت افغانستان مانعی وجود ندارد. اما طالبان باید گام‌هایی را در راستای تعهداتشان بردارند.
وزیر دولت در امور صلح می‌گوید کاهش دوام‌دار خشونت «یک امتحان» برای طالبان است که باید نشان دهند که می‌توانند. نیروهای دولتی هیچ حرکتی نکردند که باعث بالا بردن سطح خشونت‌ها شود.
آقای رحیمی همچنین گفت «توان و اراده» طالبان مهم است. اگر طالبان خشونت‌ها را کاهش ندهند و پایبند نمانند به این معناست که «به روند صلح پایبند نیستند».
وزیر دولت در امور صلح اما نسبت به موقف طالبان در موضوع آزادی زندانیان تصریح کرد که موضع طالبان «مفهوم ندارد». همه زندانیان «یکجا آزاد شده نمی‌تواند، عملا در یک روز ۵ هزار نفر را نمی‌توانید آزاد کنید. این پیش‌شرط طالبان مانع روند کار می‌شود».
با آنهم تاخیر پیش آمده از نظر آقای رحیمی «عادی است، روندهای پیچیده چند روز پس و پیش» می‌شود.
آقای رحیمی در پاسخ به سوالی درباره نقش امریکا تاکید کرده که «با امریکا در جنگ شریک بودیم و درصلح نیز شریک هستیم. شراکت را نگه می‌داریم و پروسه صلح را به پیش می‌بریم».
هیئت مذاکره کننده؛ ده درصد هیئت دولتی است
وزیر امور صلح همچنین گفت که اعضای هیئت مذاکره کننده تکمیل شده، یک هیئت ۱۵ نفری است که از جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی می‌کند. شورای رهبری صلح ایجاد می‌شود و یک شورای ۱۵۰ نفری مشورتی نیز ایجاد می‌شود.
آقای رحیمی تاکید دارد که فقط حدود ده درصد هیئت مذاکره کننده در مذاکره با طالبان دولتی هستند. تنها دو نفر از ۱۵ نفر هیات از دولت است و حضور زنان و نمایندگان گروه‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا