آخرین اخبارافغانستانسیاست

موضع نرم امریکا در تنش بلخ و کابل: تظاهرات مسئله داخلی افغانستان است

پس از هشدار عطا محمد نور مبنی بر راه‌اندازی تظاهرات گسترده در ۱۵ ولایت کشور، وزارت خارجه امریکا در یک موضع نرم آن را مشکل داخلی افغانستان خوانده است.
به گزارش خبرگزاری دید، عطا محمد نور هشدار داده است که اگر حکومت به خواسته‌های تیم سیاسی او تن ندهد، تظاهرات گسترده و بزرگی را در ۱۵ ولایت کشور راه‌اندازی خواهد کرد.
در همین حال، وزارت خارجه ایالات متحده امریکا با اتخاذ سیاستی منعطف، آن را موضوع داخلی افغانستان خوانده و واکنش تند نشان نداده است.
هرچند، هیدر ناورت سخنگوی وزارت خارجه امریکا با داخلی خوانده تنش‌های میان بلخ و کابل آن را به مسایل بیرون از دایره سیاست دانسته است، اما پیش از این واشنگتن به مسالمت‌آمیز حل شدن آن تاکید کرده بود.
سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است:« من از این اعتراضاتی که شما یاد آور شدید آگاهی ندارم. فکر می‌کنم که احتمالاً یک موضوع داخلی است.»
موضع نرم ایالات متحده در حالی بیان می‌شود که ده روز بیشتر به اولتیماتوم عطا محمد نور تا راه‌اندازی تظاهرات گسترده در ۱۵ ولایت کشور نمانده است.
آقای نور هشدار داده است که با یک کاروان ۱۰ هزار موتری به سوی کابل حرکت می‌کند و هوادارانش نیز در ۱۵ ولایت کشور به جاده‌ها می‌ریزند.
تنش میان بلخ و کابل پس از آن اوج گرفت که رییس جمهور غنی در یک اقدام غیر مترقبه اعلام کرد، استعفای آقای نور را امضا کرده است ولی این منظوری از سوی والی بلخ پذیرفته نشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا