آخرین اخبارافغانستان

شورای علمای شیعه:

مولوی نیازی از منبر اعتدال و اخوت اسلامی را فریاد می‌زد

شورای علمای شیعه افغانستان با نشر بیانیه‌ای در واکنش به جان باختن مولوی ایاز نیازی خطیب مسجد جامع وزیر اکبرخان در اثر انفجار، این حمله را تقبیح کرده و مولوی نیازی را شخصیتی خوانده که از منبر ندای اعتدال و اخوت اسلامی را بلند می‌کرد.

شورای علمای شیعه افغانستان با نشر بیانیه‌ای در واکنش به جان باختن مولوی ایاز نیازی خطیب مسجد جامع وزیر اکبرخان در اثر انفجار، این حمله را تقبیح کرده و مولوی نیازی را شخصیتی خوانده که از منبر ندای اعتدال و اخوت اسلامی را بلند می‌کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، شورای علمای شیعه افغانستان در واکنش به انفجار شامگاه سه‌شنبه(۱۳جوزا) در مسجد وزیر اکبرخان و جان باختن مولوی ایاز نیازی، حملات تروریستی را بر اماکن مذهبی تقبیح کرده و مولوی نیازی را یک عالم معتدل و آگاه به زمان که برایش اسلام در اولویت بود، خوانده است.
متن کامل بیانیه:
بیانیه ی شورای علمای شیعه افغانستان
در رابطه با شهادت داکتر صاحب نیازی
بسم الله الرحمن الرحیم
روی عن رسول الله (ص) :
«فوق کل ذی بر بر حتی بقتل الرجل فی سبیل الله»
(بر تر از هر نیکی نیکی است بالاتر تا آنکه مرد درراه خدا کشته شود)
چه زیبا است، شهادت درخانه خدا و در دامن محراب! مولوی صاحب داکتر نیازی خطیب اندیشمند و وارسته، استاد آگاه وخلیق، روحانی کم توقع و متواضع، آگاه به زمان، آشنا با اولویت‌ها، نیازها و درد جامعه‌اش بود. او با تاسی به این آیه مبارکه قرآن (وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَي النَّاسِ … بقره ۱۴۳) و آیه مبارکه( إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (حجرات۱۰)
از منبر و کرسی تدریس اعتدال واخوت وبرادری را فریاد می‌زد با اینکه اوازعلمای جید و شناخته شده اهل سنت بود، شیعیان به همان اندازه به او احترام داشتند که برادران اهل سنت. چون برای او اسلام در اولویت بود.
او در یکی ازسینمارهای «زندگانی و کارنامه اهلبیت علیهم السلام» که ازطرف وزارت اطلاعات و فرهنگ درهمان وزارت برگزار شده بود، ازطرف شورای علمای شیعه افغانستان مورد تقدیر قرارگرفت و یک دوره تفسیر نمونه به ایشان اهداگردید.
شورای علمای شیعه افغانستان ضمن تقبیح شدید این جنایت هولناک، شهادت ایشان را ضایعه بزرگ برای ملت افغانستان به ویژه جامعه علمی و آکادمیک کشور می‌داند و از مقامات امنیتی می‌خواهد که هرچه عاجل تر عاملین جنایت را شناسایی کرده به پنجه قانون بسپارند و از وقوع حوادث مشابه جلوگیری نمایند.
ومعتقد است که این خلا به آسانی پر نخواهد شد چون مرگ عالم ثلمه‌ای است که لایسدها شئ.
فقدان ایشان را به ملت افغانستان به ویژه جامعه علمی و خانواده داغدار ایشان تسلیت می‌گوییم وامیدواریم که خون ایشان انرژی تازه‌ای بر رگ‌های صلح و امنیت در کشور بدمد. روح شان شاد و یادشان گرامی.
انا لله واناالیه راجعون
شورای علمای شیعه افغانستان.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا