آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

مکاتب افغان-ترک؛ تحفه غنی برای اردوغان

حال این معلمان و مدیران، مثل اسیران دست بسته‌ در جدال قدرت میان دو سیاست‌مدار مبادله می‌شوند. آن که در این میان ضرر می‌کند، نسل دانش‌آموز کشور است که مثل همیشه در بازی قدرت، له می‌شود.


مدیران دست بسته «افغان-ترک» که به اتهام نزدیکی با فتح‌الله گولن در کابل بازداشت شده‌اند، یکی از تحایف رییس جمهور غنی برای همتای ترکی‌اش خواهد بود.
رییس جمهور انتظار دارد تا در قبال این تحفه، متقابلاً تحفه دیگری از اردوغان دریافت کند؛ حصر جنرال دوستم در ترکیه.
جنرال دوستم برای غنی به همان میزان خطرناک است که فتح‌الله گولن برای ترکیه. از طرفی، رییس جمهور هفته گذشته نیز برای بستن راه تاشکند-حیرتان در برابر جنرال دوستم، به اوزبیکستان رفته بود.
این‌طور که به نظر می‌رسد، برنامه اصلی او برای آرام ساختن شرکای خارجی‌اش، از جمله انگلیس‌ها و روس‌ها، حذف جنرال دوستم از معاونیت اول و جایگزینی فردی به ظاهر رقیب و میانه‌رو باشد. داکتر عبدالله.
با توجه به فشارها و پخش شایعات دیگر حلقات ارگ، این‌طور به نظر می‌رسد که رییس جمهور می‌خواهد، برای برکناری عطامحمد نور از داکتر عبدالله استفاده کند و سپس برای حفظ توازن قومی و آرام نگه‌داشتن نیروهای مخالفش تا روز انتخابات و همچنین تضعیف هر دو سیاست‌مدار جمعیت اسلامی، جدال زرگری بین عبدالله و عطا محمد نور را تقویت ببخشد و فرد پیروز این میدان را به سِمت معاونیت اول ریاست جمهوری بگمارد‌.
رییس جمهور، این روزها سفرهای سراسیمه‌ داشته است، او ترجیح داده تا جنجال‌های مربوط به جرگه قندهار را توسط مشاور امنیت ملی و گلبدین حکمتیار اداره کند، اما موضوع جنرال دوستم برای وی حیثیت پاک شدن پرونده ریاست جمهوری‌اش را دارد. غربی ها هنوز از او به خاطر تکت انتخاباتی ناهمگون‌اش ناراض هستند. همچنین، رییس جمهور تصمیم دارد تا پست خالی معاونیت اول را تبدیل به مکانی برای جدال بین مخالفانش بسازد. صاحب بعدی این چوکی خالی دست کم تا انتخابات آینده ریاست جمهوری، برای غنی دردسر کمتری ایجاد خواهد کرد و رییس جمهور فکر می‌کند که این چوکی می‌تواند قیمت بلندی در توافقات میان او و جمعیت اسلامی داشته باشد.
حال این معلمان و مدیران، مثل اسیران دست بسته‌ در جدال قدرت میان دو سیاستمدار مبادله می‌شوند. آن که در این میان ضرر می‌کند، نسل دانش‌آموز کشور است که مثل همیشه در بازی قدرت، له می‌شود.
مصطفی هزاره – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا