آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانگزارش

مکاتب دخترانه با حفظ نصاب قبلی بازگشایی شود/ محرومیت ضربه جبران نا پذیر است

رسول شهزاد- کابل
بیش از ۴۰۰ روز است که مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم در افغانستان بسته بوده و این موضوع در یک سال اخیر یکی از موضوعات داغ در رسانه‌های داخلی و خارجی بوده است.


زنان، فعالان مدنی و دانش‌آموزان بارها برای بازگشایی مکاتب دخترانه اعتراض کردند و از امارت اسلامی خواستار بازگشایی مکاتب شدند.
بازگشایی مکاتب و تامین حقوق زنان یکی از پیش شرط‌های جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طا-لبان است، کشورهای غربی تاکید دارند که اگر طا-لبان می‌خواهند به رسمیت شناخته شود حقوق زنان و دختران افعانستان را تامین کنند.
سید هاشمی پروانی روزنامه‌نگار به خبرگزاری دید گفت که طا-لبان می‌خواهند با بسته ماندن مکاتب، از یک طرف سطح توقعات و خواسته‌های زنان را پایین بیاورند، از طرفی خواسته‌های جهان را برای به رسمیت شناخته شدن خود کاهش دهند.
از سویی هم، صنوبر پارسا خبرنگار و فعال حقوق زن به خبرگزاری دید گفت که طا-لبان هیچ بهانه برای بسته نگهداشتن مکاتب دخترانه ندارند و باید هرچی زودتر دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کنند.
پارسا افزود که علم کردن مشکلات حکومتی و امنیتی از سوی طا-لبان قابل قبول نیست در حالی که مکاتب پسرانه باز است ولی مکاتب دخترانه بسته است.
وی می‌گوید که انگیزه دختران افغانستان کم کم از بین می‌رود چون آنها فکر‌می‌کنند که هیچ نقشی در جامعه و در آینده کشورشان ندارند. امارت اسلامی باید مکاتب را با حفظ نصاب آموزشی بازگشایی کند.
نازنین احمدی یکی از دانش‌آموزان به خبرگزاری دید گفت: اگر مکاتب بازگشایی نشود نیم افراد جامعه بی‌سواد می‌ماند. زنان یک حقیقت انکار ناپذیر است و حق تعلیم از ابتدایی ترین حقوق زنان و دختران است.
احمدی می‌گوید که با بسته بودن مکاتب هزاران دختر خانه‌نشین شده، امارت اسلامی باید هرچی زودتر مکاتب را بازگشایی کند تا دختران بتوانند در یک فضای امن درس بخوانند.
از سوی دیگر، لیلا بسیم فعال مدنی می‌گوید که اگر طا-لبان قصد بازگشایی مکاتب را دارد، باید با حفظ نصاب تعلیمی قبلی مکاتب را باز کنند در غیر آن باز شدن مکاتب هیج سود برای زنان ندارد.
بسیم افزود، طبق معلوماتی که به ما رسیده گفته می‌شود که طا-لبان نصاب آموزشی را تغییر داده و برخی از مضامین را جایگزین رشته‌های دیگر کرده است.
وی همچنان گفت دخترانی که امسال در آزمون کانکور اشتراک کرده بودند فقط حق انتخاب سه رشته را داشته و در دیگر بخش‌ها نتوانستند انتخاب رشته کنند. رشته تعلیم و تربیه، علوم اجتماعی و طب از رشته‌هایی است که دختران حق انتخاب شان را داشته و دیگر رشته‌ها برای دختران اجازه نبوده است.
گفتنی است که بعد از حاکمیت دوباره طا-لبان در افغانستان نهادهای آموزشی و تحصیلی برای مدتی مسدود شد، ولی بعد از مدت زمانی دانشگاه‌ها، مکاتب پسرانه و مکاتب دخترانه تا صنف ششم با ایجاد دستورات جدید بازگشایی شد، اما خبری از بازگشایی مکاتب دخترانه فراتر از صنف ششم نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا