آخرین اخباراجتماعافغانستانزنان

رییس اتحادیه اتحادیه مراکز آموزشی:

مکاتب و دانشگاه به روی دختران بازگشایی شود/ ممنوعیت تحصیل دختران هر دلیلی که دارد باید حل شود

خبرگزاری دید: شماری از علما و جوانان در کابل می‌گویند که مکاتب و دانشگاه باید به روی دختران و زنان باز شود و امارت اسلامی طرحی بسازد که محدودیت‌ها مرفوع شود.

گروهی تحت نام «تحصیل کردگان هزاره‌جات» شام روز پنجنشنبه (۱۱حوت) طی نشستی اعلام کردند که از پروسه آموزش و پرورش در پرتو دستورات اسلامی حمایت می‌کنند و خواستار بازگشایی دانشگاه ومکاتب به روی دختران شدند.

استاد محقق از عالمان دینی می‌گوید که علم نور است و اگر این نور در جهان نتابد زندگی تاریک خواهد بود تمام پیشرفت‌های بشری از برکت علم است.

آقای محقق افزود که نهادهای آموزشی و تحصیلی باید یک نظام درست و صحیح را به جامعه عرضه کنند تا تمام مردم در پرتو آن بیاموزند.

وی افزود: نظام پیشین مشکلاتی داشت که ما باید از آن عبور کنیم و نباید متوقف شویم و هر چی زودتر طرح اسلامی را برای آموزش ارایه کنیم.

محمد داوود حکیمی یکی دیگر از عالمان دینی گفت: علم هیچ محدودیت جنسی ندارد مرد و زن حق فراگیری علم را دارد. علمی که در کنارش مسایل اسلامی باشد ارزش دارد و امارت نیز می‌خواهد مسایل دینی را با علم یکی سازد و بسیار تلاش کرده و می‌خواهد در کنار علم اخلاق اسلامی را دخیل سازد.

از سویی هم، نعمت الله رهنورد رییس اتحادیه مراکز آموزشی گفت عمده‌ترین خواست ما از معارف و تحصیلات عالی، بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان است اگر‌ مشکل نصاب است باید در دو سال حل می‌شد و اگر هر دلیلی دارد باید حل شود.

آقای رهنورد افزود که امارت اسلامی هرچی زودتر برنامه آموزشی را ترتیب کند و مکاتب و دانشگاه‌ها به روی زنان باز شود، زیرا همه مردم را ناامید کرده است. خانواده‌های که دختر دارد  ممانعت از آموزش باعث مهاجرت‌ شان شده است. بسته بودن مکاتب و دانشگاه فاصله بین حکومت و مردم ایجاد شده است.

در اخیر این برنامه بیانیه‌ای از سوی گروه تحصیل کردگان هزاره‌جات خوانده شد: ما از یک حکومت مستقل اسلامی حمایت کردیم و اعلام می‌داریم که در تمام عرصه‌ها تهداب اسلامی گذشته شود و ما با آن همکاری می‌کنیم.

در بیانیه آمده است که خواسته‌های تحصیل کردگان هزاره‌جات قرار ذیل است:

۱: جلب افراد کادر علمی متعهد و تحصیلات عالی در دانشگاه ها و مکاتب و ادارات

۲: ظرفیت سازی برای نسل آینده افغانستان و اشتغال زایی

۳: ایجاد زمینه رشد برای جوانان کشور

۵ مدارس دینی در کشور تقویت گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا