آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

مکتب «عایشه افغان» برنده جایزه تحقیقاتی آسیایی شد

لیسه عالی عایشه افغان شهر مزار شریف، در بخش تحقیقات دانش‌آموزی، از سوی نهاد«بریتیش‌کنسول»، مستحق جایزه شناخته شد.
به گزارش خبرگزاری دید، در همایشی که از سوی مسوولان مکتب عایشه افغان برگزار شده بود، زرغونه راعی، مدیر این مکتب گفت: از چند سال بدین سو، برخی مکاتب کشور، توسط ارتباط زنده انترنتی با مکاتب معتبر کشورهای دیگر، به تبادل تجارب علمی می‌پردازند.
وی افزود که در افغانستان نزدیک به ۲۰ مکتب شامل این برنامه می‌باشند که در سال جاری مکتب عایشه افغان مزار شریف با تکمیل‌کردن ۷ پروژه پیشنهادی، مستحق جایزه نهاد بریتش‌کنسول شناخته شد.
احمد صبغت مستقیم، رییس معارف بلخ گفت: این رقابت میان کشورهای آسیایی برگزار شده که در سال جاری ۴ مکتب ولایت بلخ برای کسب این جایزه نامزد شده بود.
وی راه‌اندازی برنامه‌های علمی – رقابتی را سبب رشد مکاتب، تلاش بیشتر معلمین و افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموزان به درس و تحقیق عنوان کرد.
فروزان اسماعیلی، یکی از معلمین و مسوول ارتباط این مکتب با مکاتب بین‌المللی گفت: آنان ۷ پروژه را در بخش‌های حیوانات، سنگ‌های معدنی، افسانه‌های محلی، معلومات جغرافیایی، آشپزی و جشنواره غذاها عملی کردند.
وی افزود: بیشتر این پروژه‌ها تحقیقاتی بوده و سبب می‌شود تا دانش‌آموزان به تحقیق و بررسی‌های عملی بپردازند.
مسکا یکی از دانش‌آموزان برنده این رقابت گفت: سهم‌گیری در رقابت، سبب افزایش میزان دانش و تبادل تجربیات و نیز تامین ارتباطات او با دانش‌آموزان دیگر کشورهای دنیا شده است.
در این رقابت کشورهای افغانستان، کوریا، سریلانکا، بنگلادش، پاکستان، هندوستان و امارات متحده عربی شرکت داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا