آخرین اخبارجهانسیاست

مک‌کال: تمام تلاشم را می‌کنم تا نگذارم طا-لبان به رسمیت شناخته شوند

خبرگزاری دید: رییس کمیته روابط خارجی کانگرس گفته اظهارات بایدن در مورد طا-لبان ممکن تلاشی برای قرار دادن امریکا در مسیر به رسمیت شناسی طا-لبان باشد.

مایکل مک‌کال رییس کمیته روابط خارجی کانگرس به شدت از ادعای رییس جمهور بایدن مبنی بر اینکه القاعده دیگر در افغانستان حضور ندارد و ایالات متحده از طا-لبان «کمک» دریافت می‌کند، انتقاد کرد.

مک کال گفته است: اینکه رییس جمهور بایدن ادعا کند که القاعده دیگر در افغانستان فعالیت نمی‌کند یا طا-لبان به نوعی شریک امنیت ملی ما در منطقه شده‌اند، کاملاً از واقعیت جدا شده است.

رییس جمهور بایدن اظهارات خود را در پاسخ به گزارش سازمان ملل بیان کرد که نشان می‌دهد طا-لبان آشکارا از دستورالعمل‌های آموزشی القاعده استفاده می‌کنند و از القاعده دستورالعمل دریافت می‌کنند.

گزارش سازمان ملل همچنین بیان می‌کند که وزارت دفاع طا-لبان آشکارا «پرداخت‌های رفاهی» ماهانه به القاعده می‌دهد که برای جنگجویان استفاده می‌شود.

بایدن به تاز‌گی در پاسخ به سوالی مبنی بر «اشتباهات در خروج از افغانستان» گفت که «یادت هست در مورد افغانستان چه گفتم؟ گفتم القاعده آنجا نخواهد بود. گفتم آنجا نخواهد بود. گفتم از طا-لبان کمک بگیریم. چی شده؟ چه خبر است؟ رسانه خود را بخوانید. حق با من بود».

مک کال همچنین در مورد حمله امریکا به کابل افزود که الظواهری رهبر القاعده در یک عمارت مجلل که متعلق به یک مقام بلندپایه طا-لبان در کابل است، سکونت داشت.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته که جنرال‌های ارشد ایالات متحده و سازمان ملل مرتباً در مورد قابلیت‌های در حال گسترش القاعده گزارش می‌دهند «که نه تنها توسط طا-لبان کنترول نمی‌شود، بلکه از طریق کمک‌های مالی و همکاری امنیتی از سوی طا-لبان کمک دریافت می‌کنند».

در همین حال، مک کال اظهار داشت: سخنان رییس جمهور بایدن را تنها می‌توان به عنوان تلاشی برای سفید‌نمایی کردن روابط دیرینه طا-لبان و القاعده تفسیر کرد و حتی ممکن است تلاشی برای سوق دادن امریکا در مسیر به رسمیت شناختن طا-لبان به عنوان دولت افغانستان باشد. این چیزی است که من تمام تلاشم را برای مخالفت با آن انجام خواهم داد.

این در حالی است که طا-لبان از اظهارات بایدن استقبال کردند و گفتند هیچ ارتباطی با شبکه القاعده ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا