آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

گوترش بعد نشست دوحه:

می‌خواهیم به یک روکرد هماهنگ با طا-لبان برسیم/ نشست دیگری در مورد افغانستان برگزار خواهد شد

خبرگزاری دید: ‏آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با اشتراک در کنفرانس خبری در مورد نشست دو روزه خود با فرستادگان کشورها در دوحه، گفت که به دنبال رویکرد هماهنگ با طا-لبان هستند و نشست دیگری نیز در باره افغانستان برگزار خواهد شد.

دبیر کل سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه(١٢ ثور) گفت که هرچند آن‌ها با محدودیت‌هایی روبرو هستند، اما به این نتیجه رسیدند که همه طرف‌ها باید درباره افغانستان رویکرد هماهنگ داشته باشند.

‏گوترش: شرکت کنندگان نگران ثبات افغانستان هستند و نگرانی خودشان را ابراز کردند.

‏دبیرکل سازمان ملل افزود که با توجه به حضور قابل توجه گروه‌های تروریستی در افغانستان، نبود دولت فراگیر، بدتر شدن وضعیت زنان و مسئله قاچاق مواد مخدر همه باهم درهم تنیده هستند.

به گفته وی، موضوع نادیده گرفتن یک اولویت به جای اولویت دیگر نیست، بلکه رسیدن به یک رویکرد هماهنگ است.

‏با این حال، گوترش خاطرنشان کرد که سازمان ملل مردم افغانستان را در اولویت قرار می‌دهد و ابتکاراتش را بر همین اساس انجام خواهد داد.

دبیر کل سازمان ملل افزود: امیدواریم قطع‌نامه اخیر که خواستار یک رویکرد یکپارچه در جامعه بین‌المللی شده، بتواند چراغ راه ما در برخورد با مسایل افغانستان شود.

وی همچنین ارزیابی پیچیدگی بحران افغانستان را دشوار دانست و گفت: ۹۰ درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند، ٦ میلیون کودک و مردان و زنان افغانستان در شرایط نزدیک به قحطی زندگی می‌کنند و کمک‌های بشردوستانه تبخیر می‌شود.

به گفته وی، ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی غیرقابل قبول است.

او با بیان این‌که شاهد حملات مکرر به حقوق زنان در افغانستان است، بیان داشت: اصل عدم تبعیض هسته اصول و ارزش‌های سازمان ملل را تشکیل می‌دهد و نیاز داریم آن را به افغانستان گوشزد کنیم.

‏دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه زمانی با طا-لبان گفت‌وگو خواهد کرد، گفت: وقتی که لحظه مناسب فرا برسد من گفت‌وگو با طا-لبان را رد نخواهم کرد، اما امروز لحظه مناسب برای گفت‌وگو با طا-لبان نیست.

‏دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری خود در دوحه اعلام کرد که سازمان ملل نشست دیگری نیز درباره افغانستان برگزار خواهد کرد. اما در باره زمان و محل این نشست چیزی نگفت.

به گفته گوترش، تمام اشتراک کنندگان در این نشست تفاهم نظر خود را روی داشتن یک استراتژی تعامل برای باثبات کردن افغانستان ابراز کردند.

‏وی در ادامه گفت که سازمان ملل از نیروی خود برای رسیدن به یک رویکرد پیشرو با حفظ مردم افغانستان در اولویت استفاده خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا