آخرین اخبارجهانحقوق بشرسیاست

میشل باشله: نگرانی‌ها را در مورد حقوق اقلیت‌های سین‌کیانگ به دولت چین ابراز کردم

خبرگزاری دید: کمیشنر عالی سازمان ملل متحد پس از اتمام سفر ٦ روزه‌اش به چین و منطقه خودمختار سینکیانگ گفت که وضعیت را از نزدیک بررسی کرده و نگرانی‌ها را در باره حقوق اقلیت‌ها به دولت چین ابراز کرده است. این سفر با انتقاد تند امریکا و بریتانیا روبرو شده است.

میشل باشله: نگرانی‌ها را در مورد حقوق اقلیت‌های سین‌کیانگ به دولت چین ابراز کردم

میشل باشله کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته در نشست مطبوعاتی درباره سفر ٦ روزه‌اش به چین گفت که در دیدارها با مقامات چین، نگرانی‌های خود را نسبت به «تدابیر مبارزه با تروریزم» در منطقه خودمختار سین‌کیانگ اعلام کرده است.
باشله در این نشست که در شهر «گوانگ‌ژو»ی چین برگزار شد، با بیان این‌که پس از ۱۷ سال برای اولین بار یک مقام به عنوان کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به چین سفر کرده است، اظهار داشت که طی این سفر با مقامات بلندپایه چین به ویژه شی جین پینگ رییس جمهور این کشور درباره مشکلات جهانی و داخلی انسانی صحبت کرده‌ است.
وی با اشاره به این‌که از شهرهای کاشغر و ارومچی در منطقه خودمختار اویغور سین‌کیانگ بازدید کرده، افزود که با مقامات حزب کمونیست ملاقات کرده و در کاشغر از یک زندان، یک مدرسه و یک اردوگاه آموزشی اویغورها نیز دیدن کرده است.
وی با تاکید بر این‌که این سفر به منظور بررسی یا تحقیق نبوده است، گفت: این بازدید برای تماس‌های منظم‌تر با رهبران ارشد چین است تا به طور مسقیم در مورد حقوق بشر گفت‌وگو کنیم، به حرف‌های یکدیگر گوش دهیم، نگرانی‌هایمان را بیان کنیم و به چین تعهداتش تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر را در آینده یادآوری کنیم.
وی با اشاره به اتهامات نقض حقوق بشر علیه اویغورها گفت: من سئوالات و نگرانی‌های خود را در مورد اجرای اقدامات ضد تروریزم و ضد رادیکالیزه کردن در منطقه خودمختار اویغور سین‌کیانگ که به طور خاص اویغورها و اقلیت‌های عمدتاً مسلمان را هدف قرار می‌دهد، بیان کرده‌ام.
در همین حال، مقامات وزارت خارجه امریکا و بریتانیا نسبت به این سفر واکنش نشان داده و آن را اشتباه خواندند.
گفتنی است که واشنگتن بارها چین را به نقض حقوق اویغورها در منطقه خودمختار سینکیانگ متهم کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا