آخرین اخباراجتماعافغانستانفرهنگ عامهفرهنگ و دانش

بزرگداشت از میلاد پیامبر بزرگ اسلام در خبرگزاری دید

از میلاد‌النبی، روزی که پیامبر اسلام حضرت محمد پا به جهان هستی گذاشت، در خبرگزاری دید تجلیل شد. همه ساله از ۱۲ یا ۱۷ ربیع‌الاول به عنوان زادروز پیامبر اسلام در کشورهای اسلامی و افغانستان تجلیل می‌شود.

از میلاد‌النبی، روزی که پیامبر اسلام حضرت محمد پا به جهان هستی گذاشت، در خبرگزاری دید تجلیل شد. همه ساله از ۱۲ یا ۱۷ ربیع‌الاول به عنوان زادروز پیامبر اسلام در کشورهای اسلامی و افغانستان تجلیل می‌شود.
هیئت رهبری و کارمندان خبرگزاری دید با تجلیل از روز میلاد با سعادت پیامبر اسلام حضرت محمد، آرزو کردند که این روز برای کشور ما پیام صلح داشته باشد.


داکتر دانش بختیاری استاد دانشگاه در خصوص تجلیل از میلاد پیامبر اسلام می‌گوید: کمال انسانیت از نظر تئوری‌های علوم انسانی استوار بر سه اصل است: باورها و اعتقادات، عاطفه و ارزش‌ها و هنجارها و جامعه انسانی بدون این سه اصل به کمال نمی‌رسد، پس تجلیل از میلاد پیامبر یعنی کمال جامعه انسانی.
داکتر بختیاری: کمال جامعه انسانی از نظر جامعه شناسی سیاسی، همی تئوری نخبگان علم سیاست را اگر بررسی کنیم. کمال انسانیت در سه چیز است. یعنی کمال جامعه انسانی در داشتن باورها و اعتقاداتش است. یک جامعه که باور و اعتقاد نداشته باشد، انسانیت در آن جا شکل نمی‌گیرد. اگر هم شکل بگیرد تکامل پیدا نمی کند.
به باور آقای بختیاری، پایه دوم از ویژگی‌های جامعه انسانی این است که جامعه مملو از عواطف باشد یعنی عاطفه یکی از ویژگی‌های جامعه انسانی است. پیغمبر رحمت‌اللعالمین که می‌گویند، همین رحمت خودش یکی از نشانه‌های عاطفه است. جامعه‌ای که در آن عاطفه نباشد در نزدیک خانه همسایه ما آدم کشته می‌شود و همسایه‌ها هیچ خبر نمی‌شوند، این جامعه را نمی‌توانیم جامعه انسانی بگوییم.
از نظر استاد بختیاری، ویژگی سوم مسئله رفتارهای اجتماعی است، یک جامعه انسانی رفتارهای ویژه دارد، رفتارهای جامعه انسانی دو شاخه دارد: یکی هنجارها است و دیگر ارزش‌ها، فرق بین ارزش و هنجارها چیست؟
داکتر بختیاری در این خصوص می‌گوید: جامعه هنجاری جامعه‌ای است که در آن جا ارزش‌ها موقتی و زودگذر است. اما یک جا است که ارزش‌ها است و ارزش‌ها پایدار است مثلاً تجلیل از میلادالنبی، تجلیل از پیغمبر رحمت‌اللعالمین، ما این را فال نیک می‌گیریم.
۱۲ ربیع‌الاول از سوی دولت افغانستان تعطیل رسمی است و در این روز برخی حلقات مذهبی مجالس تجلیل از این روز برگزار می‌کنند، ولی در سال‌های اخیر این موضوع با مخالفت برخی نحله‌های تند رو تر مواجه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا