آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

طعنه‌های خلیلزاد به غنی و تیمش:

می‌گفت گریزی نیستم اما گریخت/ غنی می‌خواست ملا برادر داکتر عبدالله دوم باشد

خبرگزاری دید: زلمی خلیلزاد نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان و معمار توافق دوحه با طا-لبان، در یک مصاحبه تازه بار دیگر با طعنه به اشرف غنی «گریزی» خطاب کرده و افزوده که او می‌خواست ملا برادر داکتر عبدالله دوم باشد.

خلیل‌زاد در این مصاحبه که همزمان با سومین سالگرد امضای توافق‌نامه‌ دوحه انجام شده، در پاسخ به اتهاماتی که غنی و مقامات حکومتش مبنی بر توطئه برای بازگشت طا-لبان به قدرت به او وارد می‌کنند، رییس جمهور فراری و معاونش را به «لاف» زدن متهم کرد.

او گفت، اشرف غنی می‌گفت که امان‌الله‌خان نیست که فرار کند، اما گریخت و همچنین به‌گفته‌ خلیلزاد، صالح می‌گفت که با طا-لبان می‌جنگد: «کجا رفتند آخر، چه کردند؟»

خلیل‌زاد در ادامه از فرار غنی انتقاد و وی را با ولادیمیر زلنسکی مقایسه کرد.

خلیل‌زاد گفت: «می‌شد رییس ‌جمهور اوکراین بگوید که چون ناتو نیامد به دفاع ما، مجبور من هم کشور را ترک کردم… اما برای دفاع از وطن خود مسئولیت را قبول کرد و توانست از خود دفاع کند و قربانی بدهد».

به‌ گفته‌ او، مقامات حکومت پیشین افغانستان حاضر به قربانی دادن نبودند و طرز کار این حکومت، باعث شد ارتش نیز اعتماد خود را از دست بدهد و ممکن است به این نتیجه رسیده باشد که «دیگر نمی‌ارزد از این نظام دفاع کند».

ملا برادر بیاید عبدالله دوم شود

خلیلزاد در این مصاحبه همچنان می‌گوید که غنی می‌خواست ملا برادر عبدالله دوم شود. او تاکید کرد که غنی و تیم ا موافق ایجاد حکومت جدید برخاسته از مذاکرات میان‌افغانی نبودند بلکه می‌خواستند طا-لبان در قدرت شریک شوند.

او در پاسخ به پرسشی درباره‌ ادعای اعضای تیم مذاکره‌کننده‌ حکومت پیشین که می‌گویند طا-لبان حاضر به مذاکرات صادقانه نبودند و دروغ می‌گفتند، گفت که حکومت در مذاکرات قطر وقت‌کشی می‌کرد.

خلیلزاد می‌گوید که حکومت پیشین افغانستان چند ماه را برای اساس مذاکرات صلح با طا-لبان ضایع کرد، در حالی‌که اساس این مذاکرات توافق دوحه بود.

به ‌گفته‌ خلیلزاد، براساس توافق دوحه باید «حکومت جدید اسلامی» در نتیجه‌ مذاکرات در افغانستان به ‌وجود می‌آمد.

اما به‌ گفته‌ او، اشرف‌ غنی رییس ‌جمهور پیشین و تیم‌اش حاضر نبود حکومت جدید ایجاد شود.

این مقام پیشین امریکایی می‌گوید: «اشرف غنی و تیم‌اش به این نظر بود که ما موافق نیستیم که حکومت نو بیاید. چرا ملا برادر نمی‌آید و عبدالله دوم نمی‌شود: یک معاون عبدالله باشد. طا-لبان می‌گفتند که جنگ ۲۰ سال برای چوکی نیست».

او تصریح کرد که بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دوحه هم اشتباه حکومت بود که با طا-لبان به موافقه نرسید.

خلیل‌زاد افزود که پیشنهاد او این بود که حکومتی ایجاد شود که در رأس فرد مورد قبول طا-لبان و دولت باشد؛ اما به‌ گفته‌ او، حکومت اشرف غنی می‌گفت که «این پیشنهادها هر روز می‌آید».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا