آخرین اخباراسلایدشوپاکستانجهانسیاست

عمران خان با اعتراف به حمایت از طالبان:

می‌خواهیم پیش از خروج کامل نیروهای خارجی، مسئله افغانستان حل و فصل شود

خبرگزاری دید: نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که پیش از خروج کامل نیروهای ناتو از افغانستان، کشورش به دنبال حل و فصل مسئله افغانستان است تا از بروز جنگ داخلی در این کشور جلوگیری شود.


عمران خان نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته(جمعه ۱۴جوزا) گفته است: «تمام مردم پاکستان در حال حاضر با ترس زنده‌گی می‌کنند و من حالا از طرف خودم اطمینان می‌دهم که ما می‌توانیم مشکلات سیاسی را قبل از رفتن نیروهای امریکایی حل کنیم».
قرار است نیروهای ناتو و امریکایی تا یازدهم سپتمبر کاملاً از افغانستان خارج شوند.
خان گفته است که با اعلام برنامه خروج نیروهای خارجی، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است.
عمران ‌خان می‌گوید: «از لحظه‌ای که امریکا اعلام کرد که نیروهای خود را از افغانستان بیرون می‌کند، طالبان احساس می‌کنند که در جنگ پیروز شده‌اند».
به گفته او، اگر جنگ داخلی در افغانستان آغاز شود، مردم به پاکستان و سایرکشورهای همسایه مهاجرت خواهند کرد و پس از افغانستان اولین کشوری که آسیب می‌بیند، پاکستان است.
او گفت: «پس از جنگ در افغانستان ما نیز تحت فشار قرار می‌گیریم که وارد جنگ شویم».
از جانب دیگر، عمران خان می‌گوید که دولت به رهبری او سیاست دهه‌های قبل و سنتی پاکستان را که به ایجاد «عمق استراتژیک» در افغانستان متمرکز بود تا دولت حامی منافع اسلام‌آباد در کابل شکل بگیرد، تغییر داده است.
به گفته خان، هر حکومتی که در افغانستان از سوی مردم گزینش شود، پاکستان باید با آن کنار بیاید و همکاری کند.
عمران خان تأکید کرده است که پاکستان نباید تلاش کند تا در امور افغانستان مداخله و اعمال نفوذ کند.
هم‌چنان عمران خان می‌گوید که پاکستان در چند سال گذشته متهم به همکاری با طالبان بود. او اذعان کرد که در سال ۱۹۹۶ اسلام‌آباد با گروه طالبان همکاری کرده بود و حتا در زمانی که این گروه با امریکا می‌جنگید نیز مورد حمایت پاکستان بود.
با این حال او در پایان تأکید کرده است که تمام مسایل کاهش خشونت‌ها در افغانستان به همکاری امریکا، پاکستان و افغانستان بستگی دارد.
به گفته او، زلمی خلیلزاد سفیر ایالات متحده، پاکستان و افغانستان باید با همکاری هم به توافق‌ برسند تا خشونت و خون‌ریزی پایان یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا