آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

ناآرامی‌ها در قزاقستان؛ حکومت پولیس را اجازه شلیک مستقیم داده است

خبرگزاری دید: در حالی‌که درگیری میان پولیس و معترضان شامگاه پنجشنبه در آلماتی بزرگترین شهر قزاقستان ادامه یافت، قاسم جومارت توکایف رییس جمهوری این کشور روز جمعه با رد درخواست‌های جامعه جهانی و همچنین روسیه برای مذاکره میان دولت و معترضان اعلام کرد: «گفت‌وگویی در کار نیست، راهزنان مسلح را نابود می‌کنیم».

اعتراضات گسترده به افزایش بهای سوخت از روز یکشنبه دوم جنوری در چند شهرستان قزاقستان آغاز شد و به سرعت به آلماتی بزرگترین شهر رسید. معترضان نماینده و گرایش سیاسی مشخصی ندارند. با وجود انحلال کابینه و تعیین سقف برای قیمت سوخت، اعتراضات در روزهای گذشته همچنان ادامه پیدا کرد.
روسیه و متحدانش در سازمان پیمان امنیت جمعی روز پنجشنبه و به درخواست قزاقستان، نیروی نظامی به این کشور اعزام کردند.
شش روز پس از آغاز ناآرامی‌ها در قزاقستان، رییس جمهوری این کشور با رد احتمال گفت‌وگو با معترضان، از صدور دستور شلیک به قصد کشتن با هدف پایان دادن به آشوب‌ها در این کشور خبر داد
وزارت داخله قزاقستان می‌گوید در جریان ناآرامی‌ها تاکنون ۱۸ مامور امنیتی و ۲۶ معترض کشته و بیش از ۸۰۰ نفر زخمی شده اند. به گفته همین منبع، نزدیک به ۳هزار نفر هم در تظاهرات روزهای گذشته بازداشت شده‌اند.
مقام‌های اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه و بریتانیا خواستار توقف خشونت‌ها، آغاز گفت‌وگو برای دستیابی به راه‌حلی صلح آمیز و خویشتنداری دولت قزاقستان و معترضان شدند.
سازمان پیمان امنیت جمعی روز پنجشنبه یک کاروان با ۴ هزار نیروی نظامی به قزاقستان اعزام کرد.
روزنامه‌نگاران خبرگزاری فرانسه روز جمعه و به دنبال شورش، ناآرامی و خشونت‌های چند روز اخیر در قزاقستان خصوصا در آلماتی، پایتخت پیشین این کشور را همچون «شهر ارواح » توصیف کردند که در آن اکثر بانک‌ها، سوپرمارکیت‌ها و رستوران‌ها همچنان بسته‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، شهر آلماتی همچنان پر از لاشه موترهای سوخته است و موترهای زرهی پولیس در خیابان‌ها گشت‌زنی می‌کنند.
قاسم جوُمارت توکایف رییس جمهور قزاقستان می‌گوید آلماتی توسط «۲۰ هزار راهزن» تحت حمله قرار گرفته است و «افرادی خاص از خارج کشور» این بحران را گریبانگیر کشورش کرده‌اند.
وی در آخرین اظهار نظرهایش اطمینان داد که اگرچه «”عملیات ضد تروریستی ادامه دارد» اما نظم «تا حدود زیادی در همه مناطق برقرار شده است».
مقامات قزاقستان در خصوص آخرین تلفات جانی ناآرامی‌ها از کشته شدن ۲۶ نفر خبر داده و از آنها به عنوان «جنایتکاران مسلح» نام بردند. به گفته مقامات رسمی این کشور تا کنون ۱۸ نیروی امنیتی این کشور در درگیری‌ها کشته و ۷۴۸ نفر از آنان زخمی شده‌اند.
بنا به اعلام دولت قزاقستان، تاکنون بیش از ۳ هزارو ۸۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.
همزمان گفته می‌شود میدان هوایی آلماتی دست‌کم تا روز یکشنبه بسته خواهد ماند.
برخی رسانه‌های قزاقستان نیز ادعا می‌کنند که نورسلطان نظربایف رییس جمهوری پیشین که توکایف دست نشانده و دست‌پرورده او خوانده می‌شود و گفته می‌شود همچنان خیمه‌گردان سیاست و دولت قزاقستان است، به همراه خانواده‌اش قزاقستان را ترک کرده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا