آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثسیاست

محمودی:

ناامنی‌های شمال با انتخابات مرتبط است/ حکومت ظرفیت مدیریت اوضاع را ندارد

سید علی‌رضا محمودی رییس جریان سیاسی توافق ملی و تغییر می‌گوید که ناامنی‌های شمال کشور با انتخابات مرتبط است و حکومت موجوده ظرفیت مدیریت وضعیت امنیتی کشور را ندارد.

به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی رییس جریان سیاسی توافق ملی و تغییر در یک بحث تلویزیونی می‌گوید که اگر یک بخش ناامنی‌های شمال به مخالفان مسلح مرتبط است، یک بخش آن به انتخابات ربط دارد.

او می‌افزاید که ناامنی به صورت سازمان یافته به شمال انتقال داده شد، چون ارگ نشینان می‌دانند که آن بخش کشور حوزه رای آن‌ها نیست.

آقای محمودی به صورت مشخص به ولایت فاریاب اشاره نموده و افزود که اکنون تمام ولسوالی‌های این ولایت به دست مخالفان مسلح دولت است و فقط شهر میمنه در اختیار دولت قرار دارد.

به باور این چهره سیاسی، امنیت ولایت بلخ به عنوان مرکز شمال، وابسته با امنیت ولایات همجوار بوده و ناامنی در جوزجان و سرپل به گونه مستقیم بالای امنیت در بلخ تاثیر دارد.

او می‌گوید که در چند روز گذشته ناامنی‌ها در ولایات سرپل و جوزجان ادامه داشته و طالبان حالت تهاجمی دارند در حالی که نیروهای امنیتی و دفاعی در حالت دفاعی به سر می‌برند.

آقای محمودی همچنان اشاره می‌‌کند که تغییرات در سطح مسئولان محلی ولایات شمال نیز روی گسترش ناامنی تاثیر داشته و در گذشته چهره‌هایی چون استاد عطا به مجرد تحرکات مخالفان، نیروهای مردمی را جمع نموده و نیروهای مسلح را علیه آنان بسیج می‌کردند و همواره جنگ دور از شهرها بود.

رییس جریان سیاسی توافق ملی و تغییر اما تاکید می‌کند که اکنون مسئولان محلی گماشته شده از مرکز نمی‌توانند نیروهای مردمی و مسلح را علیه مخالفان بسیج کنند و جنگ به حومه شهرها رسیده است.

او تاکید کرد که «اشرف غنی خوب می‌داند که شمال حوزه رای او نیست و امروز تمام ولسوالی‌های فاریاب به دست مخالفان افتاده و عملاً برگزاری انتخابات در آن مناطق ممکن نیست.»

آقای محمودی تصریح کرد که اشرف غنی نمی‌خواهد رایی که از او نیست به سبد رقبایش ریخته شود.

او با انتقاد از حکومت گفت، حکومت مسئولیتش را که حفاظت از جان و مال مردم است انجام نداده و هنوز سه روز از فاجعه خونین حمله بر محفل عروسی در کابل نگذشته بود که جشن برگزار کرد.

این چهره سیاسی هشدار داد که اگر به وضعیت شمال، به ویژه ولایت بلخ توجه جدی صورت نگیرد، ممکن مردم قیام کنند و جنگ خونینی در این بخش کشور آغاز شود.

ناامنی‌ها در شمال، به ویژه ولایت بلخ در این اواخر نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است که برخی کارشناسان این مسئله را بی‌ربط به انتخابات نمی‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا