آخرین اخبارافغانستان

ناامنی‌های شمال کشور، فشاری بر ائتلاف نجات

از چندی بدین‌سو شمال کشور دچار ناامنی‌های شدیدی شده که در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. ائتلاف شمال که شامل سه حزب فعال(جمعیت، جنبش و وحدت) در افغانستان است، چندی بیش‌تر با عنوان «تشدید ناامنی در شمال کشور و عدم رعایت منافع عموم مردم افغانستان» اعلام موجودیت کرد. بعد از اعلام حضور ائتلاف، ناامنی‌ها در شمال افزایش یافته است. همین‌ اکنون در آقچه، بغلان، تخار و سرپل مخالفان مسلح وجود دارند و گاه دست به حملاتی بسیار گسترده می‌زنند و اگر ناامنی در کندز را هم در این لیست اضافه کنیم؛ با مشاهده در نقشه کشور خواهیم دید که شمال عملاً در محاصره قرار دارد. در همین چند روز گذشته با سقوط دره استراتیژیک «میرزاولنگ» در سرپل، شاهد فاجعه بزرگ انسانی بودیم که در آن بیش از ۵۰ نفر کشته شده و خانواده‌های زیادی نیز بی‌جا شدند. هم‌چنین در همین روزهای روان شاهد سقوط غورماچ فاریاب بودیم و در پی آن در اثر ناامن شدن و تهدیدات هراس‌افکنان در روستاهای مربوط به ولسوالی‌های آقچه، مردیان و خانقاه بیش از ۶۰۰ خانواده بی‌جا شدند که تعدادی زیادی از این خانواده‌ها به شهر شبرغان فرار کرده‌اند، به گزارش خبرگزاری دید، شب گذشته  ۵ پوسته پولیس در چمتال نیز سقوط کرده است.  این در حالی است که نفوذ بیش‌تر رهبران ائتلاف برای نجات افغانستان، در شمال بوده و آن‌ها در بسیج‌سازی مردم علیه هراس‌افکنان و تامین امنیت این جغرافیا، نقش تعیین‌کننده دارند. بخصوص نفوذ حزب جمعیت و جنبش،  بیش‌تر در همین مناطق استوار است و پایگاه یکی از مخالفان اصلی سیاست‌های حکومت مرکزی که عطامحمد نور می‌باشد در بلخ است. تا آنجا که تجربه تاریخی نشان می‌دهد، سیاست‌مداران موفق و تاثیرگذار کسانی هستند که دارای پایگاه جغرافیایی بوده‌اند. که از آن جمله می‌توان مقاومت شمال در دهه‌های گذشته و مقاومت احمد شاه مسعود در پنجشیر را مثال زد، که اگر دارای این پایگاه جغرافیایی نمی‌بودند، بی‌شک موفقیت آن‌ها خیلی کم‌تر از آن‌چه به دست‌ آوردند، می‌بود.

عطا محمد نور، والی بلخ در  صفحه فیسبوک خود نوشت است:« مشاور محترم شورای امنیت ملی(آقای حنیف اتمر) و رییس محترم عمومی امنیت ملی(آقای معصوم ستانکزی)! باطرح و پروژه‌های توطئه‌آمیز، بلخ را که از امنیت و آرامش نسبی برخوردار است، ناآرام نسازید.»

اگر چنان که والی بلخ عنوان کرده‌ است؛ دولت مرکزی در ناامنی‌های شمال دست داشته باشد، این دست داشتن گذشته از استراتیژی فرامنطقه‌ای(ناامن کردن آسیای میانه) و پیامدهای آن، فشاری خواهد بود بر ائتلاف شمال تا مواضع آن‌ها در برابر دولت تضعیف شود.

اگر چنان‌که آقای نور عنوان کرده است درست باشد، افغانستان و بخصوص شمال کشور شاهد ناامنی‌های زیادی خواهد بود و گذشته از این اگر به اشخاصی که آقای نور تذکر داده توجه کنید، همه از قوم خاصی هستند که با رییس‌جمهور نیز پیوند می‌خورند و این خود نشان‌دهنده فاجعه بزرگ‌تری است که مسئله افغانستان و جنگ این کشور را  به سوی قومی- سیاسی شدن پیش می‌برد؛ و اگر دولت مرکزی در سیاست‌های خویش در داخل کشور تجدید نظر نکند، مسئله ثبات کشور بسیار شکننده خواهد شد.

مهدی سرباز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا