آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

ناامنی‌ها تقویم انتخابات را به‌هم زده است

به علت درگیری در بغلان، ۱۴ روز است که شاهراه کابل- مزار مسدود است و مسئولان کمیسیون انتخابات نتوانسته‌اند که مواد حساس انتخاباتی را به ولایات انتقال دهند.

۱۵ روز دیگر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان باقی مانده است. ناامنی‌های گسترده و فصل تازه‌ای از حملات گروه طالبان، تقویم انتخاباتی کمیسیون انتخابات را به‌هم زده است. بربنیاد اظهارات مسئولان کمیسیون انتخابات، درگیری‌های جاری سبب گردیده است به ۱۹ ولایت کشور مواد حساس انتخاباتی انتقال نیابد. مسئولان کمیسیون انتخابات در حالی از این ناحیه شکایت دارند که با گذشت هر روز به موعد برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم و تهدیدات طالبان تشدید می‌یابد. بربنیاد تقویم انتخابات تنها یک روز دیگر باقی مانده است که مواد حساس انتخاباتی به ۱۹ ولایت کشور انتقال داده شود. همین اکنون در بخش‌های مختلف کشور درگیری میان نیرو‌های امنیتی و دفاعی کشور جریان دارد و این موضوع چالش جدی در برابر انتقال مواد حساس انتخاباتی به ولایات خوانده می‌شود. به طور نمونه به علت درگیری در بغلان، ۱۴ روز است که شاهراه کابل- مزار مسدود است و مسئولان کمیسیون انتخابات نتوانسته‌اند که مواد حساس انتخاباتی را به ولایات انتقال دهند. گفته می‌شود به چند ولایت کشور مواد حساس انتخاباتی از راه هوا منتقل گردیده است. آن طور که مسئولان کمیسیون انتخابات خود اعتراف می‌کنند، ناامنی و حملات تازه طالبان تقویم انتخابات را به‌هم زده است. گروه طلبان پیشتر با برگزاری انتخابات اعلام مخالفت کردند و تاکید داشتند که جلو برگزاری آن را می‌گیرند. بدیهی است که طالبان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات به میزان حملات شان بیشتر از این‌ها تشدید می‌بخشند. همان قدر که برگزاری انتخابات برای حکومت و کمیسیون انتخابات« خط سرخ» تلقی می‌گردد، تخریب آن برای طالبان خط سرخ است. نهاد‌های امنیتی و دفاعی برای تامین انتخابات مسئولیت دشواری در پیش دارند. آنان در گام نخست باید زمینه انتقال مواد حساس انتخاباتی را به ولایات فراهم کنند و از جانب دیگر امنیت روز انتخابات را نیز تامین نمایند.
ولایات و بخش‌هایی که ناامن‌ است و درگیری جریان دارد
در حال حاضر که پانزده روز دیگر تا برگزاری انتخابات فاصله داریم، در بخش‌های مختلف کشور طالبان با نیرو‌های امنیتی و دفاعی کشور درگیر هستند. از شمال کشور گرفته تا زون غرب و جنوب شرق و…. با توجه به ناامنی‌های جاری، بسیار بعید است که مردم بتوانند به گونه پررنگ در روز انتخابات شرکت و برای تعیین رییس جمهور جدید از حق رای شان کار بگیرند. حضور سراسری مردم در انتخابات یکی از شاخصه‌های جدی فرایند انتخابات پنداشته می‌شود. مسوولان نهاد‌های ناظر بر انتخابات هم نگرانی شان را شریک کرده‌اند وبدین باور‌‌ند که مردم نمی‌توانند حضور آن چنانی در انتخابات داشته باشند. در هژده سال اخیر طالبان هیچگاه با برگزاری انتخابات موافق نبوده‌اند. اما، در انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان مخالفت این گروه با انتخابات به این علت تشدید یافته است که همزمان با این روند، پروسه صلح نیز جریان دارد. طالبان و امریکا در آستانه امضای یک توافق‌نامه سیاسی بودند که دونالد ترامپ با توییتی این روند را متوقف کرد.با لغو مذاکرات صلح راه برای برگزاری انتخابات هموار‌تر شد و طالبان چنین فکر می‌کنند که دولت امریکا در هماهنگی با حکومت افغانستان، این پروسه را متوقف نموده است. با این وجود طالبان با تمام قوت تقلا می‌کنند که انتخابات را با چالش‌های جدی مواجه کنند و درعین حال، حکومت افغانستان را در برگزاری انتخابات ناکام بسازد.
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا اخیراً گفته که حملات نظامی این کشور بر طالبان بیشتر از هر زمان دیگر افزایش یافته است. تشدید حملات نیرو‌های امریکایی و نیرو‌های امنیتی افغانستان، در هماهنگی با همدیگر می‌توانند تا حدودی امنیت انتخابات را تامین کنند و از جانب دیگر طالبان را ناگزیر به آتش‌بس سراسری بسازند تا روند مذاکرات صلح دوباره از سرگرفته شود. پذیرش آتش‌بس سراسری از جانب طالبان، خواست حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا