آخرین اخبارجهانسیاست

ناتو از عدم مداخله در صورت حمله روسیه به اکراین خبرداد

خبرگزاری دید: دبیر کل ناتو روز جمعه بار دیگر نسبت به «جدی» بودن خطر وقوع درگیری در مرزهای اکراین ابراز نگرانی کرد و نسبت به احتمال شکست دیپلماسی برای مهار این بحران هشدار داد.

به نقل از یورونیوز، ینس استولتنبرگ این سخنان را به دلیل سیاست‌های اخیر مسکو و تداوم تقویت نظامی روسیه در مرز‌های غربی این کشور که بسیاری از کشورهای غربی را نسبت به احتمال وقوع یک تهاجم نظامی نگران ساخته، ایراد کرد.
وی در پایان نشستی از طریق ویدئو کنفرانس با وزاری خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی گفت: «تقویت نظامی روسیه در پشت مرزهای اکراین ادامه دارد و این رویکرد با لحن تهدید‌آمیز مسکو همراه شده، اگر چه مطالبات و خواسته‌های روسیه غیر قابل قبول و خطر وقوع درگیری در مرز اکراین جدی است».
مذاکرات واشنگتن ومسکو با هدف کاستن از تنش و مهار خطر هرگونه مداخله نظامی روسیه در اکراین قرار است روز دوشنبه در جنوا آغاز شود.
مسکو همچنین پذیرفته‌ است که روز پنجشنبه آینده در یک نشست شورای ناتو-روسیه شرکت کند که این امر از تابستان سال ۲۰۱۹ به این سو برای نخستین بار روی می‌دهد.
آقای استولتنبرگ با اشاره به موافقت روسیه برای شرکت در این نشست آنرا با توجه به شدت گرفتن تنش‌ها «یک نشانه مثبت» خوانده است.
وی در عین حال هشدار داد که «ناتو با حسن نیت وارد گفت‌وگویی می‌شود که به عمق بحران خواهد پرداخت؛ حال آنکه ما باید همچنین خود را برای احتمال شکست دیپلماسی نیز آماده کنیم».
دبیر کل ناتو سپس تاکید کرد که بحث در باره امنیت اروپا بدون حضور اروپایی‌ها در میز مذاکرات امکان‌پذیر نخواهد بود.
این موضوعی است که مقامات اروپایی از جمله امانوئل مکرون و ژان ایو لودریان رییس جمهوری و وزیر امور خارجه فرانسه نیز طی روز‌های اخیر بارها بر آن تاکید کرده‌اند.
ناتو در صورت حمله روسیه به اوکراین مداخله نخواهد کرد
ینس استولتنبرگ سپس یادآور شد که در صورت تهاجم نظامی روسیه و یا استفاده این کشور از ابزار نظامی علیه همسایه خود، مسکو با تحریم‌های شدید اقتصادی و سیاسی مواجه خواهد شد.
وی بار دیگر تاکید کرد که ناتو در صورت تهاجم نظامی روسیه مداخله نخواهد کرد زیرا اکراین عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی نیست.
آقای استولتنبرگ در حالی بار دیگر بر عدم مداخله نظامی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی در بحران اکراین تاکید دارد که ناتو در حال آماده شدن برای تقویت حضور نظامی در جبهه شرقی است.
دبیر کل ناتو در این خصوص به در اختیار داشتن یک نیروی واکنش سریع متشکل از ۴۰ هزار نیرو در مجموعه خود اشاره و تاکید کرده که سازمان پیمان اتلانتیک شمالی دارای توانایی و ظرفیت قابل توجهی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا