آخرین اخبارافغانستانسیاستفرهنگ عامه

ناحیه‌‌ای در پاریس به نام احمدشاه مسعود نامگذاری می‌شود

شورای شهر پاریس تصمیم گرفته که لوح یادبودی از احمد شاه مسعود در ناحیه هشتم این شهر نصب شود. این موضوع را معاون شهرداری پاریس در توییتی اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دید، معاون شهرداری پاریس در توییتی نوشته است که شورای شهر پاریس به اتفاق آرا تصمیم گرفته است که لوح یادبود احمدشاه مسعود را در ناحیه هشتم این شهر نصب کند.
او در ادامه نوشته است که ۲۰ سال پس از ترور احمدشاه مسعود، پاریس اولین شهر در جهان است که از این مبارز صلح که برای آزادی افغانستان و علیه تاریکی جنگید، بزرگ‌داشت می‌کند.
از سویی هم این اقدام شهرداری پاریس با استقبال داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی مواجه شده است.

عبدالله: روابط تاریخی، دوستی و ارزش‌های مشترک فرانسه و افغانستان را با یک‌دیگر پیوند می‌دهند. پاس‌داشت از اندیشه‌ها و کارنامه‌های احمدشاه مسعود بیان‌گر این دوستی و ارزش‌های مشترک است و بر تحکیم روابط میان دو کشور می‌افزاید.
احمد شاه مسعود از تاثیرگذارترین فرمانده حوزه جهاد و مقاومت کشور بود که هم علیه قوای ارتش سرخ شوروی سابق رزمید و هم علیه رژیم طالبان مقاومت کرد. دولت افغانستان پس از سرنگونی طالبان به او لقب قهرمان ملی را داد که همه سال در ۱۸ سنبله از آن یادبود رسمی می‌شود.
احمد شاه مسعود در ۱۸ سنبله سال ۱۳۸۰ خورشیدی از سوی دو تروریست عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در ولایت تخار ترور شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا