آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستگزارش

احمدی:

نادیده گرفتن جامعه مدنی در روند صلح به سود کشور نیست

عبدالله احمدی تسهیل کننده عمومی گروه مشترک کاری نهادهای جامعه مدنی در صحبت با خبرگزاری دید گفت که نقش جامعه مدنی به عنوان طرف سوم در مذاکرات صلح بسیار مهم و تاثیر گذار است.

عبدالله احمدی تسهیل کننده عمومی گروه مشترک کاری نهادهای جامعه مدنی در صحبت با خبرگزاری دید گفت که نقش جامعه مدنی به عنوان طرف سوم در مذاکرات صلح بسیار مهم و تاثیر گذار است.
آقای احمدی افزود که جامعه مدنی صدای مردم است و باید در نشست‌های بزرگ ملی و بین‌المللی سهم داشته باشد و به عنوان ناظر بر آن نشست نظارت کند.
وی همچنان گفت: تجریبات گذشته نشان می‌دهد، در جایی که جامعه مدنی حضور نداشتند و طرف‌ها به گونه خودکامه تصمیم گرفته‌اند که در مغایرت با منافع و خواست‌های مردم بوده.
پیش از این نیز گروه کاری مشترک نهادهای جامعه مدنی با نشر اعلامیه‌ای از عدم نقش جامعه مدنی و فعالان حقوق بشری در مذاکرات صلح و مخصوصاً نشست استانبول انتقاد کرده بود.
آقای احمدی در ادامه صحبت‌هایش گفت: گروه طالبان نمی‌خواهد جامعه مدنی در مذاکرات صلح میان این گروه و حکومت نقشی داشته باشد و همچنان برخی افراد در حکومت افغانستان نیز از جامعه مدنی خوش‌شان نمی‌آید و می‌گوید که این‌ها مزاحم است و سروصدا برپا می‌کند و باید در حاشیه باشند.
وی از نهادهای بین‌المللی و حکومت افغانستان خواست که نقش رسمی جامعه مدنی را در مذاکرات صلح نادیده نگیرند و انکار این نقش به نفع آینده سیاسی کشور و مردم افغانستان نیست.
آقای احمدی با انتقاد از کمیسیون حقوق بشر گفت: کمیسیون مستقل حقوق‌بشر نباید مثل مردم عادی کشور فقط به ابراز نگرانی اکتفا کند در حالی که وظیفه حقوق بشر دفاع از حقوق‌بشر و حقوق‌ قربانیان است. او از کمیسیون حقوق بشر خواست تا در مورد نادیده گرفتن جامعه مدنی و قربانیان جنگ در مذاکرات صلح افغانستان وضاحت بدهد که آیا این کمیسیون اقداماتی انجام داده است یا خیر.
این عضو هیئت رهبری گروه کاری مشترک جامعه مدنی افزود یک عده افراد معلوم‌الحال با استفاده از نام جامعه مدنی در نشست‌ها شرکت می‌کنند و به نفع یکی از طرف‌ها اعلامیه صادر می‌کنند. وی افزود که جایگاه خالی جامعه مدنی را هیچ کسی پر نخواهد کرد و از آنجای که جامعه مدنی بی طرف است و از مردم افغانستان نمایندگی می‌کند باید صدای‌شان شنیده شود.
پیش از این؛ گروه کاری گفته بود که هیچ نقش و جایگاه برای جامعه مدنی در نشست ترکیه در نظر گرفته نشده و برخی از اشخاص معلوم‌الحال با استفاده از عنوان جامعه مدنی در نشست‌های مهم شرکت می‌کنند.
با این همه، روز گذشته شهرزاد اکبر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر کشور گفته بود که در نشست صلح استانبول که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود، هیچ نقشی برای حقوق بشر، جامعه مدنی و قربانیان جنگ در نظر گرفته نشده.
خانم اکبر افزوده بود که نه ارگ، نه رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی، نه سازمان ملل، نه زلمی خلیلزاد نماینده‌ ویژه‌ امریکا برای صلح افغانستان، نه میزبان‌های نشست استانبول و نه هم طالبان؛ هیچ کدام در مورد آجندا، میکانیزم و نتیجه‌ مورد نظر این نشست به مردم افغانستان چیزی نگفته‌اند.
او همچنان گفته است «به نظر می‌رسد که این نشست و مشورت‌هایی که در این نشست صورت می‌گیرد، عمدتاً توسط رهبران مرد انجام می‌شود. تا کنون هیچ وضاحتی در مورد نقش دو تیم وجود ندارد».
هرچند زمان برگزاری نشست استانبول هنوز به‌گونه‌ رسمی اعلام نشده است، اما برخی رسانه‌ها به نقل از منابع‌شان گزارش کرده‌اند که امریکا، ترکیه و سازمان ملل در مورد تاریخ برگزاری این نشست توافق کرده‌اند.
طبق این توافق، قرار است نشست استانبول در ۲۷ حمل برای ده روز برگزار شود. در این نشست روی آینده‌ سیاسی و انتقال قدرت در افغانستان گفت‌وگو و تصمیم گرفته شود.

نویسنده

رسول شهزاد_خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا